Zou hij bestaan? De perfecte website? In deze blogserie gaat Baas & Baas kijken naar wat de meest ideale website zou zijn. Van de grootste ideeën tot de kleinste details, we bespreken alles. We gaan na de eerste blog over naar de tweede vraag: het merk online.
Hoe belangrijk is een sterk merk?
In de zakenwereld is merk denken al sinds jaar en dag één van de belangrijkste dingen die er bestaat. Zonder een sterk merk zijn je marges gewoon lager. Bovendien worden bedrijven, overheden en zelfs stichtingen in deze tijd erg slecht vertrouwd. Een betrouwbaar merk is dan cruciaal om succesvol te zijn.Toch ligt dat online net even anders. In een drukke wereld waarin we snel willen beslissen is een merk op het web nu eenmaal vaak ondergeschikt aan de functionaliteit van de internetomgeving. Zeker als je bedenkt dat veel van ons webverkeer op dat kleine telefoonscherm plaatsvindt tegenwoordig, waardoor merk bouwen extra lastig is. En misschien ook wel iets minder belangrijk dan in bijvoorbeeld een winkel.
Functioneel en emotioneel design
Vroeger was dat overigens niet anders. Die tweestrijd tussen functional design en emotionele connecties online, bestaat al lang. In de begindagen van het web zochten we juist nadrukkelijk naar nieuwe functionaliteiten, al was het maar om erachter te komen wat we allemaal konden doen met dat kersverse interwebsnet.
Maar één ding was wel anders: die functionaliteiten kwamen we heel vaak tegen op geweldig kleurrijke omgevingen. De websites van toen waren merken op zich, maar dan volstrekt anders dan we nu hebben. Het waren hele vrije omgevingen, met een hoop rare en grappige plaatjes, zo nerdy als je ze krijgt.
Misschien de leukste om uit te lichten is het toen populaire Netscape, de meest gebruikte browser in de jaren negentig, en een website die er nog steeds hetzelfde uitziet als in 1994. Het is een hoopje informatie, met een paar hyperlinks en een volstrekt willekeurig plaatje van een cartoony dinosaurus, alsof ze wisten dat ze een internetfossiel zouden worden. Vergelijk dat maar eens met de huidige online omgeving van Nike, één van de sterkste merken op aarde, waarbij fotografie en design de hoofdmoot voert. Dat moet ook, want de consument dient emotioneel verleid te worden om een aankoop te doen. Toch… ook hier wint de functionaliteit het van het design, als is het nipt. De Nike website is meer dan een site alleen, ze is het beste te omschrijven als een complete webomgeving die grotendeels afgesloten is. Een funnel. Dit is dan ook ons onderwerp voor de derde blog.Voor nu hebben we een tweede indicator voor de perfecte website: zij is altijd 49% functie en 51% emotie.
Sander Baas is baas van Baas & Baas en webbouw en marketingdeskundige. Rogier van Kralingen is schrijver bij The Whole Story en co-auteur van Mediastorm.
Ook een online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!