Zit jouw mailbox dagelijks ook helemaal vol? Dan ben je niet de enige! Door de technologische ontwikkelingen van de laatste decennia, zijn de grenzen tussen de fysieke en online wereld steeds meer aan het vervagen. Offline contact wordt daarmee regelmatiger vervangen door online contact. De komst van de pandemie in 2020, heeft deze ontwikkeling helemaal een duw in de rug gegeven. Maar ook nu de pandemie langzaam aan het wegebben is, blijft online een groot deel van ons leven uitmaken. Vooruitstrevende, innovatieve bedrijven spelen daar maar natuurlijk op in: er wordt massaal ingezet op e-mail marketing. Hieronder bespreken wij wat e-mailmarketing is, waarom het belangrijk is en hoe je het in kan zetten.
E-mailmarketing en B2B
Uit een recent onderzoek van Superoffice blijkt dat 45% van de B2B marketeers, de e-mail als het meest effectieve marketing kanaal beschouwen. Dat is niet vreemd te noemen. De e-mail als middel is niet alleen effectief voor het uitbreiden en onderhouden van een kwalitatief klantenbestand, het levert ook een hoge return on investment (ROI) op in vergelijking met andere online marketing kanalen. Tevens biedt het ruimte voor personalisatie, is het laag in kosten, creëert het merkloyaliteit en bouwt het persoonlijke banden met (potentiële) klanten. Flink wat voordeeltjes, vind je niet?
Belangrijke termen binnen e-mailmarketing
- CTR (Click Through Rate): betreft de hoeveelheid kliks gedeeld door het aantal met succes afgeleverde mails (x 100%).
- COR (Confirmed Open Rate): betreft het aantal geopende mails gedeeld door het totaal aantal met succes afgeleverde mails (x 100%).
- CTO (Click To Open Rate): betreft het aantal klikken gedeeld door het aantal opens (x 100%).
- HBR (Hard Bounce Rate): betreft het aantal permanent geweigerde mails gedeeld door het totaal aantal verzonden mails (x 100%).
- SBR (Soft Bounce Rate): betreft het aantal tijdelijk geweigerde mails gedeeld door het totaal aantal verzonden mails (x 100%).
- AR (Acceptatie Ratio): betreft het aantal met succes afgeleverde mails gedeeld door het totaal aantal verzonden mails (x 100%).
Hoe te beginnen met e-mailmarketing
Als je wil beginnen met e-mailmarketing is het belangrijk om te brainstormen over onderwerpen die jouw doelgroep daadwerkelijk interessant en belangrijk zal vinden. Vind daarom manieren om je publiek blijvend te onderwijzen en entertainen via e-mails, zodat ze zich abonneren en misschien nog belangrijker; jouw mails blijven openen.
Stel jezelf allereerst onderstaande vragen:
- Naar wie stuur ik deze mail?
- Wat wil ik vertellen?
- Wanneer heeft die boodschap waarde voor de ontvanger?
- Waar kan ik deze boodschap het best delen?
- Waarom wil de ontvanger deze mail krijgen?
Vervolgens zet je de volgende stappen naar een e-mailmarketing strategie:
- Kies een e-mailmarketing software.
- Breng je doelgroep scherp in kaart (buyer persona).
- Kies een manier om e-mailadressen te vergaren in lijn met de AVG-wet.
- Maak segmenten in je klantenbestand aan. Dit kan op basis van het lifecycle stage model.
- Maak een kalender voor de promotionele inhoud.
- E-mails inplannen; hierbij is het goed om consequent te publiceren (1-3x/week) en slechts 3x per maand een promotionele aanbieding er uit te sturen. Meer dan dit kan vermoeiend zijn voor je publiek en dat is natuurlijk niet wat je wil.
- Bepaal je doelen.
- Kies een type/style nieuwsbrief: nieuwsbrief, drip mailings, promotie mails, seizoens- of inhaak mails. Bepaal zelf welk type mail voor jouw doelgroep het meest relevant is.
- Maak een mooi, werkend en functioneel nieuwsbrief design. Dit houdt in: een heldere en UX-proof e-mailtemplate, waarbij inbegrepen duidelijke CTA-buttons. Dergelijke elementen hebben namelijk een grote positieve invloed op je conversies!
- Test, meet, optimaliseer en blijf flexibel. Op die manier krijg je inzicht in de best werkende dagen, tijden, tone of voice etc. Houd de cijfers dus goed bij in een overzichtelijk dashboard of een rapportage. Goed om in de gaten te houden, zijn de volgende dingen: opens, succesvol afgeleverd, AR, subscriber-aantal, unsubscribes, CTR, COR, CTO, bounces (HBR, SBR), ROI en natuurlijk de resultaten van A/B tests.
Tips om jouw e-mailmarketing naar een hoger level te brengen
1. Wees kritisch op je open- en klikratio.
Hoe verbeter je de klikratio? Door zo goed mogelijk aan te sluiten op je doelgroep. Maak gebruik van segmentatie, personalisatie en automation. Probeer ook te achterhalen wat jouw publiek interessant vindt door naar de klik voorkeuren te kijken. Integreer tot slot scherpe afbeeldingen en duidelijke buttons.
2. Stuur je campagnes op een zaterdag als je een hoge klikratio wil (vooral B2B’ers).
Mogen we de gemiddelde klik ratio's geloven, dan kunnen we constateren dat het weekend een prima verzendmoment is voor een e-mailmarketing campagne. Probeer dit dan ook eens uit!
3. Laat je campagnes aansluiten op de marketingkalender.
Door het jaar heen zijn er allerlei momenten waarop je als marketeer kunt inspelen en op aan kunt sluiten met je campagnes. Denk bijvoorbeeld aan de maand november die goed scoort door de feestdagen die de maand erop volgen. Houd dus goed je kalender naast je campagnes!
4. Zet een zomercampagne in.
Een verrassende zomercampagne kan mogelijk positief uitvallen. Waarom? Men krijgt in de zomer relatief minder e-mails dan in de wintermaanden. Met een zomercampagne kun je dus opvallen en je ratio’s behalen!
5. Vergelijk de eigen e-mail cijfers met die van jouw branche.
Je kunt een stuk wijzer worden als je gaat benchmarken: nagaan of jouw cijfers evenaren met die vanuit je branche. Zijn de cijfers ongeveer hetzelfde of verschilt het ontzettend?Hulp nodig met e-mailmarketing? Wij kunnen jou hier uiteraard bij helpen. Met een team van 18 experts en al vele cases verder, maken wij van jouw bedrijf een BAAS in de online wereld.
Meer te weten komen...?
Op de hoogte blijven van nieuws, artikelen, tips en tricks? Dat komt goed uit! Wij hebben voor jou namelijk maandelijks een nieuwsbrief vol met relevante en praktische content. Dus... schrijf je hieronder - vrijblijvend - in: