Wat is het Ambiguity effect?
Dit effect heeft alles te maken met het cognitieve denkvermogen van de mens. Want wat er nu precies aan de hand is bij dit effect, is dat men bij het nemen van beslissingen zich beroepen op de kortste en snelste manier. Dit doen we om energie te besparen. Het gevolg hiervan is dat we de neiging hebben om opties te vermijden die we als ambigu, oftewel onduidelijk beschouwen. Want een ding is zeker: de mens heeft een hekel aan onzekerheid. Men is dan ook eerder geneigd om een optie te selecteren, waarvan de gunstige uitkomst bekend is in tegenstelling tot een optie waarvan de uitkomst onbekend is. We verkiezen dus een veilige optie boven een optie die net zo gunstig is of kan zijn.
Het Ambiguity effect & marketing
De raakvlakken tussen het Ambiguity effect en de marketing
Aangezien het effect speelt op het gebied van besluitvorming, kan het Het Ambiguity effect invloed hebben op het besluitproces van jouw potentiële klanten. Want ook in winkels en online zien we dat besluitvorming vaak wordt bepaald door onzekerheid. En aangezien we zojuist hebben geleerd dat men een afkeer heeft aangaande het onbekende, ontstaat hier logischerwijs een terughoudendheid over. Denk bijvoorbeeld aan het uitproberen van nieuwe producten of diensten. We zijn op dat punt daardoor niet in staat de lange termijn voordelen van de meer riskante beslissingen te herkennen.
Het Ambiguity effect toegepast in de marketing
Natuurlijk kunnen we het geleerde toepassen in de marketing! We weten nu namelijk dat de consument voorkeur geeft aan opties met veel zekerheid. Indien jouw onderneming iets aanbiedt dat wellicht nog wat onbekend is onder consumenten, dan is het goed om rekening te houden met de integratie van de volgende aspecten binnen je marketing om het Ambiguity effect terug te dringen:
Deskundigheid
De consument houdt van deskundigheid. Waarom? Het geeft hen een veilig gevoel; iemand met veel verstand over een bepaald product of dienst doet namelijk een bepaalde uitspraak hierover. Dan moet het haast wel goed zitten toch? Overweeg daarom om een ‘expert’ in te schakelen om je product, dienst of merk in een goed daglicht te zetten.
Prijs
In de meeste gevallen let een consument op zijn centjes. Het is dan ook belangrijk om duidelijk te zijn over de prijs. Laat je consumenten duidelijk weten welke kosten ze kunnen verwachten. Splits de kosten dan ook op (bijvoorbeeld bezorgkosten, BTW etc.) en laat de consument zelf experimenteren met wat zij kwijt zullen zijn in bepaalde situaties. Probeer daarbij te voorkomen dat je een nieuw product promoot onder het mom van: ‘koop een product en krijg eenzelfde product voor de helft van de prijs erbij’. Want overweeg eens voor jezelf: zou jij het risico nemen om gelijk twee producten te kopen als je nog niet eens weet of het product goed en leuk is?
Risico’s
Laat de consument inzien dat ze met de aanschaf van jouw product of dienst weinig tot geen risico oplopen. Hierdoor wordt de impact van het Ambiguity effect namelijk beperkt. Hoe je dit doet? Denk bijvoorbeeld aan een vorm van garantie (geld-terug-garantie) of bedenktijd (7 dagen bedenktijd met retourneren).
Kortom…
Wil je voorkomen dat je consumenten een te ‘snelle’ en daardoor mogelijk een minder goede beslissing maken, dan is het goed om het Ambiguity effect te voorkomen. Dit kan je doen door duidelijk te zijn over de prijs en eventuele risico’s én door het inzetten van experts. Ga jij aan de slag met het verbeteren van je (online) winkelervaring?
Hulp nodig bij jouw online marketing? Stuur ons gerust een berichtje. Dan kunnen we samen kijken hoe de campagnes er voor staan en waar punten ter verbetering liggen.