Nieuwe generatie, nieuwe behoeften. Tegenwoordig is er een wens naar content die kort maar krachtig is. Én vermakelijk, aldus het moet entertainen, anders is het saai en wordt er naar een andere invulling qua content gezocht. Dit verklaart waarom TikTok tegenwoordig booming is. Het platform staat namelijk bekend om haar leuke, korte video’s van maximaal 10 minuten, waarin muziek een grote rol speelt. Door het ruime aantal gebruikers wereldwijd kan TikTok daarom gezien worden als een effectief kanaal om een boodschap te verspreiden. Door middel van TikTok Advertising kun je optimaal gebruik maken van deze kans. Leer TikTok advertenties te maken in vijf eenvoudige stappen…
Doelen bepalen
Wat is jouw einddoel? Wat wil jij precies bereiken met de advertenties? TikTok kan ingezet worden voor veel verschillende doeleinden. Het is van belang te bepalen wat jouw doel precies is, voordat je gebruik gaat maken van TikTok marketing. Om hierachter te komen, is het goed om jezelf een aantal kritische vragen te stellen:
- Wat wil ik over een half jaar hebben bereikt?
- Wat wil ik precies promoten?
- Hoeveel geld ben ik bereid om te investeren?
- Hoeveel tijd ben ik bereid om te investeren?
Een voorbeeld van een doel kan zijn het vergroten van de merkbekendheid van jouw bedrijf. Daarnaast is het mogelijk om via TikTok advertising een community op te bouwen. De campagnedoelen die je binnen TikTok kan kiezen, zijn als volgt:
- Reach (Awareness)
- Website traffic (Consideration)
- App installs (Consideration)
- Video views (Consideration)
- Conversions (Conversion)
Doelgroep bepalen
Binnen je advertenties is het de bedoeling dat je je op een bepaalde groep mensen richt. Het is daarom van belang na te gaan wie jouw doelgroep is en waar hun wensen en behoeften liggen. Hierbij kun je denken aan locatie, geslacht, type apparaat, leeftijd of meer specifiek: interesses. Wat vindt je doelgroep nou eigenlijk leuk om te zien en te lezen? Welke onderwerpen kunnen we aan denken? Binnen TikTok advertising zijn er twee mogelijkheden wat betreft targeting: custom en lookalike doelgroepen.
- Custom doelgroep: een custom doelgroep is een doelgroep die bestaat uit allerlei profielen met bepaalde kenmerken. Deze kenmerken bepaal jij zelf en kunnen van alles zijn. Denk bijvoorbeeld aan mannen tussen de 25 en 30 jaar uit Nederland met een voorkeur voor kaas. Na de stap van hiervoor weet je hoogstwaarschijnlijk wie je doelgroep is en wat je dus moet instellen bij het maken van je advertenties.
- Lookalike doelgroep: een lookalike doelgroep is gebaseerd op profielen die overeenkomen met de profielen uit je custom doelgroep. Deze doelgroep kent jouw bedrijf waarschijnlijk nog niet, maar is door overeenkomstige interesses met de doelgroep die wél interesse in je bedrijf had, wellicht geïnteresseerd.
Budget
Advertenties kosten geld, zo ver waren we ondertussen. Binnen TikTok is het echter mogelijk om per advertentie te bepalen op welke manier je het budget inzet en uitgeeft. Er zijn drie opties waar je uit kan kiezen:
- Looptijdbudget: hierbij stel je een budget in voor de gehele looptijd van je advertentie. Dus stel je voor dat je een maand een bepaalde advertentie wil draaien, dan kun je binnen TikTok een precies budget instellen voor die hele maand.
- Dagbudget: hierbij stel je een budget in per dag. Je gebruikt het dagbudget als je een doorlopende campagne hebt, dus geen campagne met een bepaalde looptijd.
- Optimalisatie van campagnebudget: ook wel CBO genoemd. Dit budget beheert je campagnes automatisch om op die manier de beste resultaten te genereren. Dit campagnebudget wordt één keer ingesteld op campagneniveau . Dit budget wordt realtime toegewezen aan advertentiesets met de beste kansen.
Advertenties
Een advertentie kiezen kan nog best lastig zijn… Vooral als er ruime keuze is! Wij sommen de verschillende soorten advertenties hier voor je op:
- In-Feed ads: zijn advertenties die tot 60 seconden kunnen duren. De advertentie neemt het volledige scherm in, speelt automatisch af en bevat een meeslepende video met audio die zich afspeelt op de homepagina van de For You feed.
- Top View ads: advertenties vergelijkbaar met de in-feed advertenties, alleen speelt een top view ad zich als eerste af wanneer je de app opent, nog vóór de For You feed.
- Branded effect: ads met op maat gemaakte 2D of 3D creatieve effecten die zorgen voor interactie met de inhoud door gebruikers op een hoger niveau.
- Brand takeover ads: een brand takeover ad neemt het volledige scherm in wanneer je de app voor het eerst opent. Daarnaast zie je verder ook geen andere iconen op het scherm, zoals dat bij top-view ads wel het geval is. Brand takeover ads kunnen een stilstaand beeld zijn van 3 seconden of een bewegend beeld van 3 tot 5 seconden.
- Hashtag challenge: een hashtag challenge spoort gebruikers aan om eigen te content te maken gebaseerd op een bepaalde trend of challenge.
Wat ga jij straks kiezen?
En nu...?
Alle stappen uitgeschreven of duidelijk in je hoofd? Dan is het tijd om daadwerkelijk de advertentie te creëren. Navigeer hiervoor naar TikTok voor businesses en ga aan de slag! Eigenlijk spreekt het business account waarin je je advertenties maakt heel erg voor zich: TikTok neemt je stap voor stap mee in het proces, net als wat wij in dit artikel hebben gedaan. Dus als alle stappen hierboven duidelijk zijn, moet het daadwerkelijk instellen van de advertentie geen probleem vormen!
Klaar om een nieuwe uitdaging aan te gaan? Maar heb je hierin graag wat hulp nodig?
Word een baas in TikTok advertising met Baas & Baas. Wij hebben namelijk ruime ervaring met TikTok en TikTok advertenties. Wij kunnen je daarom van het begin tot het einde door het proces heen begeleiden. Schroom dus zeker niet om ons even een berichtje te sturen!Laat je het weten als het je wel of niet gelukt is?
Meer te weten komen...?
Op de hoogte blijven van nieuws, artikelen, tips en tricks? Dat komt goed uit! Wij hebben voor jou namelijk maandelijks een nieuwsbrief vol met relevante en praktische content. Dus... schrijf je hieronder - vrijblijvend - in: