Het blijft lastig; de wereld van recruitment. Want hoe bouw je nu een sterk werkgeversmerk op, trek je actieve kandidaten aan en creëer je betekenisvolle kandidaat-ervaringen? In dit artikel laten wij jou weten wat online recruitment marketing ook alweer precies inhoudt, hoe je aan succesvolle recruitment marketing doet en wat de voordelen ervan zijn.
Recruitment marketing toegelicht
Recruitment marketing is een gerichte strategie met als doel kandidaten te vinden, te boeien en te binden. Dit vinden, boeien en binden kan op veel verschillende manieren, waaronder content marketing, CRM, referrals, talenten networks, social en mobile recruiting, e-mail nurturing, jobsites, events en dergelijke.
War for talent
Ieder recruitment bureau droomt van kandidaten die vanwege hun achtergrond, persoonlijkheid en vaardigheden een bijdrage kunnen leveren aan de organisatiecultuur van het bedrijf. Waarom? Zonder talent is groei immers niet mogelijk. En laat dat nu net iets zijn wat gewenst is in de huidige economie waarin sprake is van veel concurrentie om toppers.Hoe je de juiste toppers aan kandidaten kunt bereiken, kan middels een sterke wervings marketingstrategie. Hierbij hoef jij niet naar de geschikte kandidaten op zoek te gaan, maar komen ze juist zelf naar jouw bedrijf toe.
Hoe past marketing bij jouw recruitmentstrategie?
Een recruitment strategie moet op de juiste manier toegepast worden binnen de organisatie. Het is in ieder geval belangrijk om de strategie af te stemmen op de visie en de missie van jouw eigen bedrijf. Er zijn in totaal zes stappen binnen recruitment marketing waarop gelet moet worden dat deze goed uitgevoerd worden. Hieronder lichten we de stappen toe en geven wij tips.
Stappen & tips
- Pre-fase:
- Wat voor kandidaten zoek je eigenlijk? Waar let je op? Wat voor eigenschappen moeten ze bezitten? Het zijn vragen die jouw kandidaat persona doen laten vormgeven. Als dit nog niet helemaal duidelijk voor jou is dan is het zaak dat je hier snel mee aan de slag gaat. Op die manier kun je er zekerder van zijn dat je de juiste kandidaten aantrekt.
- Zichtbaarheid en vindbaarheid:
- Het is goed om vindbaar te zijn op verschillende (online!) kanalen. SEO - met name focus op keywords - is hierbij nagenoeg een van de belangrijkste waaraan aandacht besteed moet worden. Want zeg nou zelf, ook jouw online ervaring begint waarschijnlijk bij een zoekmachine en dan ook nog vaker op een mobiele telefoon dan een laptop (44% van de kandidaten solliciteert via de telefoon). Een mobielvriendelijke website is dus gewenst. Naast SEO is het natuurlijk ook belangrijk aanwezig te blijven op andere kanalen over het internet, bijvoorbeeld op vacaturesites als Jooble! Zorg dat je contentkalender up to date is om consistent je publiek van informatie te voorzien. Baseer deze content op je bedrijfsidentiteit.
- Converteren:
- Maak een mooie carrière pagina binnen je website, waarop genoeg vacatures staan en die overzichtelijk en daarmee aantrekkelijk is om naar te kijken. Dit is belangrijk, want het kan sollicitanten warm maken voor mogelijk een nieuwe job. Hierbij is het belangrijk dat de bedrijfscultuur en de kernwaarden worden toegelicht. Waarom? In de pre-sollicitatiefase is het goed dat een kandidaat hiervan reeds op de hoogte is, zodat hij of zij weet wat hij of zij kan verwachten als hij of zij wordt aangenomen. Converteer de bezoeker in een lead door duidelijk aan te geven wat hij of zij moet doen. Dit kan door middel van duidelijke formulieren en call-to-actions. Ook een chatbot kan een belangrijke rol spelen in het binden van de bezoeker met het bedrijf. Op die manier kan een chatbot de bezoeker voorzien van antwoorden en verdieping, hetgeen kan zorgen voor een betere relatie tussen de twee partijen.
- Trechteren:
- Maak gebruik van data om slimmer te werven. Wat heb je reeds geleerd van eerdere ervaringen? Heb je met de nieuwe manier al enige resultaten behaald en op welke manier heb je dit gedaan. Om dit overzichtelijk op papier te zetten, kunnen mogelijk nieuwe inzichten ontstaan die zo kunnen bijdragen aan een beter resultaat. Vervolgens is het verstandig om de leads in te delen in fasen; waar bevinden zij zich nu en op welke manier ga je ze benaderen om ze om te zetten in een daadwerkelijke sollicitant. Doe dit door middel van passende content en organiseer events waar leads verder kennis kunnen maken met de organisatie zelf en het personeel. Verstuur e-mails en notificaties om leads te verleiden een volgende stap in het proces te nemen. Ook telefonisch contact kan helpen om een wederzijdse band en vertrouwen op te bouwen.
- Sollicitant:
- Het is belangrijk een nieuwe werknemer om te vormen tot een ambassadeur van de organisatie. Dit vergroot de kans op een langdurige relatie en of de nieuwe werknemer ook daadwerkelijk blij en gelukkig is met de nieuwe baan. Het eerste sollicitatiegesprek staat in het teken van kennismaken waarin wensen en verwachtingen naar elkaar worden geuit. Een positieve atmosfeer moet hierin centraal staan. Tracht alle vragen te beantwoorden; ook de lastige. Een tweede gesprek kan ingericht worden als een proef waarin de kandidaat wordt getest op zijn skills en of vaardigheden. De uitkomsten kunnen immers duidelijk maken of de kandidaat mogelijk op zijn plek zou kunnen zijn in en of hij over de juiste capaciteiten beschikt voor de positie waarvoor hij of zij solliciteert. Zorg er daarbij ook voor dat kandidaten die gedurende dit proces afvallen niet verdwijnen uit contacten. Slechte communicatie kan namelijk ten koste gaan van de manier waarop er naar de organisatie wordt gekeken.
- Onboarding:
- Goed, je hebt je kandidaten gekozen en gepromoveerd tot nieuwe werknemers. Het is nu tijd dat er een doordacht inwerktraject plaatsvindt. Dit is belangrijk om de nieuwe werknemer te behouden, hem of haar snel een binding met het bedrijf te laten aangaan en hem of haar meer vertrouwen te laten krijgen in de werkzaamheden die hij of zij gaat doen. Het stimuleren van goede werkzaamheden uitgevoerd door de nieuwe werknemer kan gedaan worden aan de hand van bijvoorbeeld een (financiële) beloning.
Wat levert de juiste online recruitment marketing op?
Dit brengt de volgende voordelen met zich mee:
- Hogere kwaliteit van aanwervingen
- Het helpt het wegvallen van kandidaten te voorkomen
- Het verkort het aantal dagen dat nodig is om een open vacature in te vullen (time-to-fill)
- Er wordt een sterk werkgeversimago gecreëerd
- Uitstraling van een professionele organisatie
- Betere match tussen kandidaat en bedrijfscultuur
- Vergroting van de awareness onder de doelgroep met betrekking tot jouw organisatie
- Meer interactie met de doelgroep
Aldus…
Kern boodschap van online recruitment marketing: maak doelgroepen inzichtelijk, creëer doelgerichte campagnes en spreek de juiste taal richting je publiek in je boodschap. Dan kan je jezelf garanderen van de beste resultaten. Dus let's begin!?Mocht je vragen hebben over online recruitment marketing of hulp nodig hebben? Wij helpen graag verder! Laat het ons even weten via een berichtje via de mail of middels het contactformulier. Succes!Op de hoogte blijven van nieuws, artikelen, tips en tricks? Dat komt goed uit! Wij hebben voor jou namelijk maandelijks een nieuwsbrief vol met relevante en praktische content. Dus... schrijf je hieronder - vrijblijvend - in: