De laatste keer dat we een blog schreven over Instagram, is alweer 3 maanden geleden. In de social media wereld is dat heel lang. Deze dynamische wereld wacht op niemand en de ontwikkelingen gaan in een rap tempo. Tijd om de spotlights weer eens te schijnen op het tweede meest “engaged” social media platform, wat inmiddels meer dan 1 miljard (!) gebruikers telt.
Groei van Instagram Shopping
Instagram Shopping is niet per se iets nieuws, maar het is wel iets wat steeds vaker wordt gebruikt. Het biedt enorme kansen voor iedereen die werkzaam is in e-commerce. Dit betekent niet dat het alleen werkt als je fysieke producten verkoopt. Je kunt ook bijvoorbeeld cursussen of coachingssessies taggen – als je het maar verkoopt in je webshop. Doordat je dingen uit je webshop direct kunt taggen, besparen mensen heel veel tijd.
Zie hier een voorbeeld van onze klant, Kelly Fashion. De kledingwinkel is uitermate geschikt voor Instagram Shopping en maakt hier dan ook dankbaar gebruik van. Je kunt vanuit de feed al zien wanneer er een product is getagd door het tasje in de bovenhoek van de foto. Het is mogelijk om de afbeelding zonder de tags te bekijken, zodat de tags het beeld niet “overnemen”. Als je op het product klikt, kun je het opslaan, direct naar de webshop gaan of zelfs zien waarmee Kelly Fashion het product combineert in afbeeldingen. Super handig en heel makkelijk om op te zetten!
Mooie visuals zijn belangrijk
Anno 2019 wordt design en mooie vormgeving steeds belangrijker en gelukkig ook steeds eenvoudiger. Het is allang niet meer noodzakelijk om Photoshop te hebben, laat staan de skills om dat programma te kunnen gebruiken. Met apps als Canva kun je makkelijk mooie plaatjes maken en de Lightroom app is gratis voor je smartphone. Doordat het steeds simpeler wordt, stijgen de verwachtingen van Instagram-gebruikers. Je komt niet meer weg met een simpel plaatje met tekst of een onsamenhangende feed.
Heb je niet veel verstand van graphic design, maar wil je toch een mooie feed en een converterend Instagram-kanaal? Kijk het dan af van de rest. Trek een uurtje uit om Instagram af te speuren naar mooie feeds en vraag je af wat je er precies mooi aan vindt. Is het bijvoorbeeld omdat er één themakleur is, omdat je het lettertype mooi vindt of omdat de fotografie in een bepaalde stijl is? Als je dit allemaal analyseert van een aantal kanalen, kun je kijken hoe je dit kunt toepassen op je eigen kanaal.
En altijd goed: Pinterest. Gebruik dit platform bijvoorbeeld om inspiratie op te doen voor de fotografie op je kanaal. Maar je kunt er veel meer mee. Als je bijvoorbeeld zoekt op “graphic design” of “quotes” of “typography” of “Instagram feed” (we raden Engelse termen aan), stuit je op de mooiste afbeeldingen. Die kun je dan op een board opslaan en daar kun je heel veel inspiratie uit halen. Disclaimer: het is super verslavend en kan gemakkelijk langer duren dan dat uurtje wat je ervoor had gepland.
Ontwikkelingen in de story
Instagram’s populaire Snapchat-like feature blijft maar ontwikkelen. Na de optie voor het toevoegen van de GIFjes dachten we dat het niet beter kon, maar Instagram bewijst het tegendeel. We zetten drie nieuwe features op een rijtje:
- Quiz: hierbij kun je een quizvraag stellen en de kijkers van de story kunnen kiezen uit vier mogelijke antwoorden. Echt als een quiz, alleen dan zonder prijs, want je krijgt meteen te zien of je het goed hebt of niet. Een hele leuke manier om de interactie op je profiel te vergroten.
- Questions: deze functie bestaat al iets langer, maar is nog altijd worth mentioning. Je kunt vragen aan je kijkers stellen, zoals “welke stad in Nederland raad jij aan voor een citytrip?”. Dit is wederom een leuke manier om je story interactiever te maken in plaats van alleen maar te zenden.
- Countdown: heb je een leuk evenement op de planning? Dan is de countdown een leuke manier om dit aan te kondigen. Gebruik het bijvoorbeeld voor een workshop die je host, een conferentie die je gaat bijwonen of een nieuwe feature die je gaat lanceren.
Bovenstaande features zijn eigenlijk allemaal “stickers”, dingen die je op je foto of video kunt plakken. Maar er is meer. Er zijn drie nieuwe marketingtools beschikbaar én we ontdekten wel iets heel handigs:
- “Share link to entire story”: je kunt nu een link delen die leidt naar je gehele story. Op die manier kun je je story heel makkelijk delen. Waar de gebruiker vroeger Instagram moest openen en dan naar je profiel moest en dan op je hoofdje moest klikken, hoeft hij of zij nu alleen nog maar op jouw link te klikken. Super handig!
- “Promote”: eerst kon je alleen posts in de feed promoten. Nu is het ook mogelijk om de berichten in je story een boost te geven, ofwel te promoten (betaald).
- Video’s individueel bewerken: video’s in de stories zijn 15 seconden. Het is nu mogelijk om video’s te uploaden die langer zijn én individueel te bewerken. De video wordt dan opgebroken in stukjes van 15 seconden en je kunt elk stukje van 15 seconden los bewerken zoals je gewend bent – met de quiz, questions of countdown bijvoorbeeld!
- Mensen taggen in stories: een hele simpele en effectieve Instagram-hack: tag gebruikers in je story en maak het dan onzichtbaar door er bijvoorbeeld een sticker of afbeelding overheen te plakken. Wat is dan het nut als je het niet ziet? Degene die jij tagt, krijgt een notificatie. Diegene ontvangt een DM met het bericht “[persoon] heeft je getagd in zijn/ haar story” en dan een preview van de story met een directe link. Dit kan bijvoorbeeld een story zijn waarin je je e-book promoot, dus het hoeft niks te maken te hebben met degene die jij tagt, maar diegene krijgt wel een DM. De personen die je tagt kunnen bijvoorbeeld mensen zijn die recent je foto’s hebben geliket of je nieuwe volgers.
Authenticiteit van influencers wordt belangrijker
Nu we dichter bij het begin van 2020 zijn dan bij het begin van 2019 (laat dat even inzinken), is influencer marketing niet meer weg te denken uit de gemiddelde (online) marketingstrategie. We schreven al eerder een blog over influencer marketing in samenwerking met Lora Stokkel van Onfluence. We benadrukken het hier graag nog eens: authenciteit is het allerbelangrijkste bij influencer marketing. Instagram-gebruikers worden steeds slimmer en kritischer. Ze prikken er doorheen als een influencer niet echt bij een merk past. Eerder dit jaar was er al grote ophef toen Instagram nep-volgers wist op te sporen en de accounts verwijderde. Hierdoor verloren sommige social influencers miljoenen volgers, soms wel het leeuwendeel van hun volgers. Zo vielen ze hard door de mand!
Zo, nu ben jij weer helemaal bij! Ten minste, voor nu. Instagram blijft innoveren. Wijzigingen in het algoritme zijn aan de orde van de dag en met de razendsnelle ontwikkelingen in de technologie verwachten we dat het niet al te lang gaat duren voordat er weer iets mindblowings gaat komen. Wil je gebruik maken van de waarde van Instagram? Overweeg dan eens om te adverteren. Klinkt heel spannend en lastig, maar wij helpen je een eindje op weg. Download hier ons gratis e-book over Instagram adverteren.
Ook een online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!