Of je nu marketeer bent of eigenaar van een startup, vroeg of laat word je Facebook-adverteerder. Waarom? Door het inzetten van advertenties kan je op een snelle manier een breed doelpubliek bereiken. Bovendien kun je een advertentie op Facebook uitstekend targeten op een specifieke doelgroep. Belangrijk hierbij is weten hoe je een Facebookadvertentie opzet die de aandacht trekt van jouw doelgroep. Wil je weten hoe? In deze blogpost gaan we dieper in op de verschillende soorten facebookadvertenties, hoe je ze moet analyseren en optimaliseren.
Soorten facebookadvertenties
Er zijn verschillende advertentiemogelijkheden waaruit je kunt kiezen om je doelgroep te bereiken. Per campagne kies je een aparte doelstelling. Hieronder staan de belangrijkste mogelijkheden uitgelicht:
- Klikken naar website: Trek meer bezoekers naar je website of webshop.
- Websiteconversies: Genereer meer inschrijvingen, downloads, aankopen op je website.
- Betrokkenheid bij paginabericht: Boost je paginabericht en zorg voor meer likes, reacties en shares.
- Pagina-vind-ik-leuks: Krijg meer likes op je facebookpagina
Daarnaast bestaan er nog andere advertentiedoelstellingen zoals app-installaties, reacties op evenementen, videoweergaven en geclaimde aanbiedingen. Sinds kort is er een nieuwe doelstelling toegevoegd, namelijk leads generen door middel van een formulier. Deze zal je pas goed kunnen inzetten als je een goede facebookstrategie ontwikkeld hebt. Het leadformulier zal natuurlijk aantrekkelijk genoeg moeten zijn, zodat jouw doelgroep haar gegevens gaat achterlaten.
Bepaal je doelgroep
Een facebookpagina heeft tal van voordelen en mogelijkheden. De mogelijkheden zijn eindeloos. Het is daarentegen wel belangrijk dat je je doelgroep op de juiste manier bereikt. Facebook staat je toe om te segmenteren op leeftijd, geslacht, beroep, land, regio en interesses. Door de leeftijdsgroep zo goed mogelijk te bepalen, kunnen de kosten sterk dalen. Bovendien is locatie ook een interessante factor. Zo kan je verschillende advertentiesets per provincie gaan lanceren. Het is belangrijk om te testen met verschillende advertentiesets. Je kunt experimenteren door telkens een wijziging aan te brengen. Door een factor te wijzigingen in de advertentie of doelgroep, weet je of dit resulteert in een positief of negatief effect. De belangrijkste graadmeters hiervoor zijn de CTR en relevantiescore.
Verder zijn er nog een aantal handige tips om een goede doelgroep te maken.
1. Facebook Retargeting
Dit is een goede manier om te adverteren aan je websitebezoekers. Deze mensen vormen een zeer relevante doelgroep. Het is ook mogelijk om aangepaste doelgroepen te benaderen die specifieke acties uitvoeren op je website, zoals een productpagina bezoeken, een product aan de winkelwagen toevoegen of een product aankopen. Belangrijk is om eerst een passende strategie te bepalen. Retargeting kan aan de hand van de Facebookpixel. Een pixel is een code die je op je website kan plaatsen om doelgroepen op te bouwen. Hoe ga je te werk?
- Installeer de pixel onder ‘onderdelen’.
- Plaats de pixel op de pagina's van je website die je wilt tracken.
Hiervoor kan je een plug-in installeren. Beter is om de code in je website te verwerken zonder plug-in. Als de pixel geplaatst is kan het even duren vooraleer deze actief is. De activiteit moet namelijk eerst gemeten worden.
- Maak een aangepaste doelgroep aan.
Vervolgens kan je van je websitebezoekers een doelgroep in Facebook aanmaken. Je doet dit ook onder pixels. Hierbij kan je kiezen om al je websitebezoekers te retargeten of enkel mensen die specifieke webpagina’s bezoeken.
De aangepaste combinatie is het opnemen en uitsluiten van combinaties van pagina’s. Denk bijvoorbeeld aan mensen die onze website bekijken maar niet hebben doorgeklikt naar de gratis SEO-scan onderaan de pagina.
- Adverteer op Facebook
Als de doelgroep is aangemaakt kan je ze gaan retargeten. Kies bij doelgroep voor aangepaste doelgroep.
2. Vergelijkbare doelgroep
Door in je advertentieset te kiezen voor een lookalike doelgroep lijkt je target audience sterk op je huidige doelgroep van je pagina. Facebook laat statistieken zien hoeveel procent de doelgroep afwijkt van je huidige doelgroep. Dit is ook een uitstekende manier om nieuwe, maar relevante mensen te targeten. Je kunt mensen die je pagina al leuk vinden voor eventueel uitsluiten.
Analyseer de resultaten
Het resultaat zal afhangen van je advertentiedoel. Onder Advertentiebeheer kan je de statistieken terugvinden. Denk hierbij aan: bereik, weergaven, clicks, kosten, CTR, CPC en conversies. Hoe hoger je relevantiescore + CTR en hoe lager de CPC, hoe beter de advertentie.
Een ander belangrijk punt is de engagement met je doelgroep. Afhankelijk van de prestaties van de advertentie en andere factoren, wordt de relevantiescore bepaald. Deze score toont de betrokkenheid van je doelgroep aan. Het wordt weergeven met een cijfer van 1 tot 10. Als je relevantiescore hoog is, gaan ook de kosten voor de advertentie omlaag. Daarnaast is de tijd van alleen een boodschap sturen en wachten op effect voorbij. Engagement met jouw merk of product is waar het om draait.
Word een Facebook pro
Door het opzetten van verschillende versies van je advertenties, kun je achterhalen welke advertentie het best aanslaat bij je doelgroep. Een uitstekende tool hiervoor is Adespresso. Door meer inzicht te krijgen in je doelgroep kan je advertenties die het minst presteren uitsluiten en verdergaan met advertenties die het beste presteren. Een andere kleur of tekst kan namelijk zorgen voor nog betere prestaties.
De aandacht van je doelgroep winnen? Uit onderzoek is gebleken dat afbeeldingen met vrolijke mensen de aandacht trekken. Bovendien is het gebruik van opvallende kleuren aangeraden. De huisstijl van Facebook bestaat uit blauw en wit. De kans is groot dat mensen jouw advertentie zullen overslaan als je te veel blauw gebruikt. Daarnaast boek je meer resultaat door je doelgroep een actie aan te bieden.
Zonder doordachte strategie kan het goed mis gaan. Hoe specifieker je doelgroep, hoe beter de advertentie scoort. Het is nu ook mogelijk om in Facebook zelf a/b testen te voeren. Verschillende advertentiesetsstrategieën testen kunnen je met name meer inzicht geven over welke tot de beste resultaten leidt. Je doelgroep wordt hierbij verdeeld in unieke groepen. Elke advertentieset heeft 1 duidelijk verschil. Dit kan een verschillend doelgroeptype of een andere methode voor weergaveoptimalisatie zijn. Bovendien kan je ervoor kiezen om je budget en bereik evenredig te verdelen of om een set zwaarder te laten doorwegen dan de anderen.
Facebook meet en vergelijkt de prestaties van je campagnedoelstelling. De resultaten zijn uiterst belangrijk voor het ontwerpen van je volgende campagne en om nieuwe variabelen te testen.
Ook een Facebook Marketing baas worden?
Download dan nu ons Facebook Marketing e-book!