Live gaan!

Door:

Sander

-

2/8/2021

Realtime aanwezig zijn op iemands telefoon, tablet of desktop. Met live gaan is het mogelijk. Tegenwoordig kan dit op nagenoeg alle sociale media. Denk aan Instagram, TikTok, YouTube en zelfs Facebook! Klinkt leuk, maar wat is nu precies de meerwaarde van deze trend? Wat houdt ‘Live gaan’ precies in en wat kan je er nu eigenlijk mee?

Wat houdt live gaan in?

Zoals we hierboven reeds hebben laten weten, communiceer je realtime met je publiek via een bepaald medium. Welk medium dat is, is helemaal aan jou! natuurlijk is het wel verstandig in het oog te houden op welke media jouw doelgroep aanwezig is. Is zij enkel aanwezig op Instagram dan heeft live gaan op Facebook natuurlijk niet zo veel zin.

Wat kan je er mee?

Jezelf laten zien en een boodschap communiceren op een moment dat voor jou uitkomt. Wat voor content lever je dan precies? Dat kan van alles zijn:

  1. Vragen beantwoorden van (potentiële) klanten
  2. Een (nieuw) product te showen
  3. Een event aankondigen
  4. Etc. Etc.

Je leest in dit artikel meer over Live gaan en wat je er mee kan!

Wat zijn de voordelen van live gaan?

In vergelijking met het welbekende statische beeld op sociale media, wint de video steeds meer de aandacht van de kijker. Ook worden video’s door het algoritme van sociale media boven foto’s geprefereerd. Daarnaast heeft live gaan nog de volgende voordelen:

  • Je volgers krijgen een melding wanneer je live gaat. Dit maakt dat zij eerder geneigd zijn om toch even te gluren naar wat je te zeggen hebt. Ideaal als je je doelgroep snel wilt bereiken.
  • Video’s zijn leuker om naar te kijken. Uit onderzoek blijkt namelijk dat bewegend beeld beter de aandacht van een persoon houdt dan vaststaand beeld.

Tips om live te gaan

Je wilt gaan live streamen, maar je hebt dit nog nooit gedaan. Of je hebt het misschien al een keer gedaan, maar dit liep niet allemaal even vlot. Hieronder bespreken wij enkele tips waar jij rekening mee kunt houden bij live gaan op sociale media.

  1. WIFI - Zorg voor een goede internetverbinding!! Zonder een optimale verbinding is livestreamen op de meeste media lastig te realiseren.
  2. Vliegtuigmodus - Vraag je collega’s of werknemers of zij hun smartphone op vliegtuigmodus willen zetten. Dit vanwege de mogelijkheid van ruis in de video.
  3. Testen - Test je livestream eerst. Op de meeste sociale media heb je de optie om je livevideo eerst te testen, voordat je voor een groot publiek live gaat. Selecteer hiervoor de optie ‘Alleen ik’ binnen de instellingen van het medium in kwestie.
  4. Voorbereiden - Bedenk alvorens het live gaan het onderwerp van je livestream. Op die manier voorkom je dat je met je mond vol tanden staat en je een slechte indruk weggeeft aan jouw publiek. Deel ook aan het begin van jouw livestream wat je gaat doen of gaat vertellen, zodat jouw publiek weet wat zij kunnen verwachten.
  5. Betrokkenheid - Beantwoord vragen van kijkers. Dit is heel belangrijk wanneer je interactie wil tussen jou en je publiek. Interactie stimuleert de betrokkenheid en dat is juist wat je wil tijdens een livestream. Reageer dus op zoveel mogelijk vragen en benoem zo nu en dan de comments.
  6. Assistentie - Vraag altijd iemand om te assisteren bij jouw livestream. Dit is niet alleen handig als je plots dicht klapt (andere persoon kan dan bijvallen), maar ook als er veel vragen worden gesteld in de chat. De tweede persoon kan deze vragen dan op volgorde voorlezen, waarna jij deze in alle rust kan gaan beantwoorden.
  7. Persoonlijk - Maak de livestream persoonlijk. Men voelt zich meer betrokken op het moment dat het persoonlijke element aanwezig is. Groet mensen bij hun naam en stel ze waar mogelijke gerichte vragen. Op die manier werk je ook meteen aan je klantrelaties. Tevens is een dergelijke intro ook ideaal om te wachten op de overige bezoekers van jouw livestream.
  8. Promotie - Kondig je livestream aan. Doe dit niet een uur van te voren, maar plan dit goed van te voren in. Op die manier kunnen jouw volgers hier rekening mee houden.
  9. Titel - Bedenk een pakkende titel voor jouw livestream. Je moet je livestream vermarkten; het moet aanspreken en aantrekkelijk zijn om bij te wonen. Stel bijvoorbeeld een vraag of geef een hint. Het creëren van nieuwsgierigheid zal gegarandeerd kijkers opleveren.
  10. Planning - Ben je eenmaal begonnen aan livestreamen en heb je het idee dat dit een toegevoegde waarde is voor jouw volgers? Probeer dan door te pakken door consistent te blijven streamen. Op die manier blijf je top-of-mind en kun je een goede relatie opbouwen met jouw fanbase.

Live gaan op …

Live gaan op Instagram

Op jouw Instagram Pagina realtime uitzenden wie je bent, wat je doet of nog gaat doen. Momenteel is Instagram het populairste medium om dit op te doen. Ook vanwege het meer visuele en interactieve karakter dat Instagram heeft.

Hoe moet je live gaan op Instagram? In onderstaand stappenplan lichten wij dit toe:

  1. Open je Instagram app
  2. Navigeer naar de homepage door op het huis icoon te klikken
  3. Swipe naar rechts
  4. Selecteer de functie ‘Live’ onderaan in het scherm
  5. Zet je telefoon op de juiste plek waarbij de setting en het licht mooi is
  6. Start de livestream.

Tijdens de livestream...

Gedurende de livestream is het mogelijk dat jij of jouw publiek opmerkingen plaatsen met betrekking tot jouw livestream. Een comment plaatsen doe je onderin. Indien je deze comment wilt vastzetten moet je de comment even ingedrukt houden. Er verschijnt dan een pop-up. Wil je toch een andere opmerking vastpinnen? Dat kan. Druk op het kruisje naast jouw reactie en selecteer een andere op dezelfde manier. Word je helemaal gek van al die reacties? Je kunt deze ook uitschakelen door rechts onderaan op de drie puntjes te klikken.Onderin je scherm zie je hoeveel kijkers en gebruikers er momenteel naar jouw livestream kijken. Wil je zien hoelang je al aan het praten bent? Druk dan bovenin op het woord ‘Live’. Deze verandert vervolgens in de duur van jouw livestream. Rechts naast de ‘Live knop’ is nog een knop die weergeeft wie de verschillende kijkers precies zijn. Mocht je iemand willen verwijderen uit jouw livestream om een of andere reden dan druk je op het kruisje achter zijn of haar naam.       7. Zorg er voor dat je interactie hebt met je publiek en houdt de aandacht vast. Hoe je dit doet is simpel; stel een aantal vragen of laat  jouw publiek vragen stellen. Vervolgens kun je dieper ingaan op onderwerpen of vragen die vaker aan bod komen. De vragen kun je onder ogen komen door op het ‘vraagteken icoon’ te klikken. Naast dit icoon zijn er nog drie andere iconen:

  • Pijl icoon: aan de hand van deze knop kun je de livestream doorsturen naar iemand anders in een privébericht.
  • 2-emoji icoon: middels dit icoon kun je mensen uitnodigen voor je livestream.
  • 1-emoji icoon: deze functie stelt je in staat een filter over je livestream te doen.

      8. Beëindig de livestream op het moment dat de nodige content is gedeeld.

Tip: Wil je de livestream graag nog een keer terugzien of wellicht nog met anderen delen naderhand? Dat kan! Op het moment dat je livestream beëindigd middels de knop ‘Beëindigen’ links bovenin krijg je een pop-up te zien met de vraag of je het zeker weet dat je de livestream wilt stoppen. Deze pop-up dien je eerst te bevestigen voordat er een optie komt op je livestream op te slaan in je filmrol. Indien de livestream bestaat uit een groot aantal minuten kan het even duren voordat deze kant en klaar in je filmrol opgeslagen is. Let op: enkel de video wordt opgeslagen; reacties, vragen en/of aantal kijkers zitten hier niet bij inbegrepen.

Live gaan op TikTok

TikTok, het booming platform onder jongeren. Het staat bekend om zijn korte, vaak grappige filmpjes, die je net als bij alle andere media kan liken, beantwoorden en kan delen. Ook binnen dit platform kun je live gaan. Echter, hier zitten wel wat meer regeltjes aan verbonden. Dat leggen we je hieronder allemaal uit.

Regels met betrekking tot TikTok live gaan

  • Niet iedereen kan zomaar live gaan op TikTok. Hiervoor heb je minstens een aantal volgers voor nodig. Hoeveel volgers moet je dan hebben om live te gaan op TikTok?   Vanuit TikTok wordt een minimum van 1.000 volgers aangehouden. Alleen dan verschijnt er een optie om een livestream te starten.
  • Naast bovenstaande vereiste is het noodzakelijk dat je tenminste 16 jaar oud bent om gebruik te kunnen maken van de live functie.
  • Op het moment dat een gebruiker 18+ is dan hebben kijkers tevens de vrijheid om virtuele cadeautjes te geven.

Hoe moet je live gaan op TikTok

  1. Open je TikTok app
  2. Navigeer naar het ‘plus-tekentje’ onderin je scherm
  3. Klik op de ‘Live-button’ welke naast de optie voor ‘Opnemen’ getoond wordt
  4. Voeg een titel toe aan je livestream en/of een leuke filter. Let wel op dat je niet een van de volgende woorden gebruikt als titel: bff, drama queen, donation, duet, fan, drama, follow. Dit zijn namelijk verboden woorden volgens TikTok en je live uitzending zal zodoende geblokkeerd worden.
  5. Klik op ‘Go Live’ om live te gaan

Ook bij TikTok live is het mogelijk om te chatten met jouw publiek. Doe dit dan ook vooral om de interactie te versterken.

Live gaan op YouTube

YouTube is na al die jaren nog steeds populair onder een groot publiek. Elke dag weer navigeren mensen over de hele wereld om deel uit te maken van de community. Ook op YouTube is het mogelijk live nieuws te delen, te discussiëren of te socializen.

Regels met betrekking tot live gaan op YouTube

Ook op YouTube gelden er bepaalde regels waaraan eerst voldaan moet worden voordat iemand live kan gaan op dit medium:

  • De afgelopen 90 dagen mag je geen beperkingen hebben gehad op livestream.
  • Tevens moet je je kanaal verifiëren
  • Ook is een vereiste dat je minimaal 1.000 abonnees moet hebben voordat je daadwerkelijk live kan gaan.

Live op YouTube gaan

  1. Open de YouTube app op je telefoon op tablet
  2. Onderin heb je een optie ‘Maken +’. Klik hier op
  3. Kies vervolgens voor de optie ‘Live gaan’.

Let op: het kan tot ongeveer 24 uur duren voordat je eerste livestream daadwerkelijk wordt aangezet. Na deze eerste keer kun je altijd direct livestreamen.Je kan kiezen uit meerdere manieren van live gaan. Zo is het mogelijk om jezelf te filmen via een webcam. Daarnaast is een andere optie het streamen van een videocamera of scherm.

Live gaan op Facebook

Op Facebook live gaan; komt nog minder vaak voor. Een mooie manier om je met jouw bedrijf op dit medium te onderscheiden van de concurrenten. Op Facebook heb je de mogelijkheid om live te gaan op een pagina, in een groep of voor een evenement. Daarbij worden je live video's ook in het nieuwsoverzicht van gebruikers weergegeven. Het meest gebruikelijke is live gaan op de mobiele telefoon via de Facebook-app. Uiteraard kan het ook middels een tablet of laptop.

Stappenplan live gaan op Facebook

Live gaan op Facebook via je mobiel doe je als volgt:

  1. Open de Facebook-app.
  2. Klik links bovenin op de homepagina op ‘’Live’’.
  3. Zorg ervoor dat Facebook toegang heeft tot jouw camera en microfoon. Deze instellingen kan je gemakkelijk aanpassen in de privacy instellingen op jouw device.
  4. Voeg een beschrijving toe aan je livestream. Deze wordt getoond gedurende jouw live video.
  5. Tag eventueel vrienden, de locatie en beschrijf je gevoel/de activiteit.
  6. Klik op ‘’Aan: …’’. Navigeer naar de plaats waarin jij live wilt gaan om je doelgroep te bereiken; je favoriete pagina, een leuke groep of evenement.
  7. Bewerk je livestream eventueel met een leuke filter of ga samen live. Dit doe je met de icoontjes onderin je scherm (toverstaf en pijltje naar beneden).
  8. Tevreden? Druk op ‘’Livevideo starten’’.
  9. Klaar met livestreamen? Druk op ‘’Voltooien’’.

In het kort…

Live gaan is een ideale manier om jouw doelgroep snel en direct te interesseren en te informeren. Daarbij is livestreamen - met wat voor een medium dan ook - ook nog eens heel makkelijk om te realiseren. Jouw doelgroep voelt zich door het ‘live aspect’ betrokken bij jouw verhaal. Daarnaast versterkt het directe online contact de authenticiteit van jou als persoon of als organisatie. Daarmee kan de inzet van een dergelijk communicatiemiddel je brand an sich op een positieve manier beïnvloeden. En is dit niet het uiteindelijke doel?

Wij van Baas & Baas wensen jou veel succes! Hulp nodig? Neem gerust even contact met ons op. Wij helpen je graag met je vraagstukken!

Wil jij op de hoogte blijven van nieuws, artikelen, tips en tricks? Dat komt goed uit! Wij hebben voor jou maandelijks een nieuwsbrief vol met relevante en praktische content. Schrijf je hieronder - vrijblijvend - in:

Sander Baas
Over de auteur:
Sander
LinkedIn icon

Sander is dé eindbaas bij Baas & Baas. Als ondernemer en online marketeer zoekt hij altijd naar de best mogelijke oplossingen. Daarnaast reist hij graag de wereld rond voor inspiratie en fijne werkplekken. Zijn expertise ligt op het gebied van advertising, webdevelopment, SEO en contentmarketing. Direct in contact komen met Sander? Stuur een mailtje naar info@baasenbaas.nl.


Wil jij een online baas worden? Wij maken van jouw bedrijf graag een baas op het internet.

Meld je aan voor een gratis Growth Audit om alle kansen te ontdekken!
Gratis quick scan!
Meer weten over onze bezigheden?

Laat je e-mail achter voor de maandelijkse baasbrief!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Categorieën
Recente berichten
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?
Plan een gratis consult!

Wat onze klanten over ons zeggen

5.0 sterren op basis van 43 waarderingen.
Julien Dijkslag , Maart, 2023

Baas & Baas bedankt voor de goede service 🙌. Tot de volgende keer 💪🏼

Rogier van Kralingen , December, 2023

Geeft perspectief en uitstekende service, vooral in tijden waarin marketing overweldigend kan zijn.

Sol Wortelboer , Februari, 2024

Uitstekende samenwerking, geweldige service en communicatie met een goed product tot gevolg. Grote bazen :)

Heleen Spruijt , Februari, 2020

We zijn superblij met het eindresultaat van onze webshop neeve.com en vinden de samenwerking met Baas & Baas erg goed. De lijnen zijn kort waardoor er snel én efficient geschakeld kan worden.

Royal Moti Mahal
Kuin BV
Orange Capital Partners
Gouden Reael
Bar Italia
Henri Willig
't Klooster Interieurmakers
VondelGym
PANCAKES Amsterdam
DGTL Health
ISM Clubhouse West
Sup Sup Club
Regina Floral Feelings
IW-Net
Dappermaentje
Avalon Connect
Hedgehog Company
FunkyVinyl
Eventcare
Kroonluchter