8 beste marketing podcasts

Door:

Sander

-

25/1/2023

marketing podcasts
"Do you wanna listen to a podcast maybe?"

Wil je wat nuttigs doen terwijl je naar je werk fietst, in een hoekje in de metro zit of je overhemden strijkt? Duik in de wereld van podcasts. Doordat er geen beeld is, kun je ondertussen iets anders doen. Luister de podcasts gratis op de websites, maar ook via iTunes of Spotify. Wij delen graag onze acht favoriete marketing podcasts met je.

Guy Raz - How I built this (Guy Raz)

Deze podcast gaat - hoe raad je het - over hoe mensen iets bouwen. De Amerikaanse journalist Guy Raz focust op bijzondere ondernemers, varierend van professioneel snowboarders tot mode-ondernemers en van HR-professionals tot organic food experts. De lengtes van de afleveringen variëren ook, wat wij zelf wel fijn vinden; zo is er een episode geschikt voor elk tijdsbestek - of dat nu je intercity-ritje van Amsterdam naar Breda is of een pontje van Amsterdam Centraal naar Noord. Het leuke aan de interviews is dat ze niet saai in een studio zijn opgenomen, maar vaak met een publiek erbij. Onze favoriete aflevering: “Airbnb's Joe Gebbia At The HIBT Summit” waar Guy de oprichter van Airbnb interviewt tijdens zijn eigen HIBT (How I Built This) evenement. Duurt maar een kwartiertje en is heel inspirerend.

https://www.npr.org/podcasts/510313/how-i-built-this

DTC Podcast

Een wekelijkse discussie over consumer ecommerce brands (DTC=direct to consumer). Voor de b2c en ecommerce liefhebbers de podcast over marketing, funnels en schaalbaarheid van ecommerce.

Agency Runners

Interviews met mede agency runners (eigenaren). Leerzaam om de kneepjes van het vak te leren. Het begint altijd met het verhaal over de eigenaar. Vervolgens gaat het verder over het ontstaan van de agency, de huidige status, de cases en de toekomst visie. Bijvoorbeeld over de pitches en work life balance.

VPRO - Future Shock

Een heerlijke podcast van Nederlandse bodem. De Future Shock podcast gaat over technologie. Wat is het verband met marketing? Marketing is nauw verbonden met technologie. Een van onze favoriete afleveringen gaat over fast fashion en de gevolgen daarvan. Zelfs als je niet in fashion werkt, kun je veel leren van de manier waarop er naar zo’n probleem wordt gekeken en hoe alles eigenlijk om de consument draait. Met twee afleveringen per maand is deze podcast ook goed bij te houden. De onderwerpen zijn lekker divers, waardoor je superveel kunt leren. De afleveringen duren allemaal ongeveer een half uurtje. Wij zijn fan.

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/Podcast.html

Gary Vee - The GaryVee Audio Experience

Gary Vee is op het eerste gezicht misschien een beetje too much voor je, maar je moet even door dat amazing heen kijken. “Thiiiiis is the Gary Vee Audio Experience! ?It’s about to be legendary!?” klinkt heel Amerikaans... Zijn content is namelijk heel waardevol en hij snijdt verschillende onderwerpen aan. Hij plaatst behoorlijk vaak nieuwe podcasts (elke dag!) en je kan zien dat hij er veel tijd en moeite in steekt. Zo plaatst hij soms gewone podcasts, dan de opnames van een conferentie waar hij een spreker was en dan weer een interview. Wij zijn vooral fan van de aflevering waar hij wordt uitgenodigd in de UAE om zijn mening te geven over digitale media in de Verenigde Arabische Emiraten. Zijn mening is scherp, maar hij weet waar hij het over heeft en deelt goede ideeën.

https://www.garyvaynerchuk.com/podcast/

Wayne Parker Kent - The Brief

Misschien wel onze favoriete podcast vanwege de interessante gasten. Als je van structuur houdt, is deze podcast gemaakt voor jou. Ze beginnen namelijk altijd met drie nieuwtjes omtrent media, content en marketing. Daarna wordt de gast geïnterviewd over een bepaald onderwerp. De twee hosts (Mark Schoones en Matthijs Tielman) wisselen elkaar mooi af en stellen beide goede vragen. Aan het einde wordt gevraagd of de aanwezigen nog goede content hebben gezien. De mix van nieuws, het interview en inspiratie maakt het een fijne podcast om naar te luisteren. Hoor je iets interessant, bijvoorbeeld een handige tool of nieuwe website bij de nieuwtjes? Dan kan je het terugvinden in de shownotes. De afleveringen duren allemaal een uur, maar je kunt ze makkelijk na elk onderdeel pauzeren en er zo weer in komen. Onze meest geliefde aflevering is die van Boris van Zanten van The Next Web, omdat hij goede ondernemerstips geeft en je ook een kijkje in zijn eigen leven geeft.

https://wayneparkerkent.com/case/the-brief/

De Correspondent + Momkai - Verwondering

Deze podcast is meer geschikt voor designers, maar je kunt er als marketeer ook van leren. Journalist Ernst-Jan Pfauth (van De Correspondent) en designer Harald Dunnink (van designbedrijf Momkai) zetten elke aflevering een onderwerp centraal en zoeken dan een design dat hen interesseert. De afleveringen worden niet consequent geplaatst; op dit moment is de laatste al een paar weken geleden geplaatst en zijn er in een half jaar 7 afleveringen geplaatst (plus een teaser). In elk geval is het interessant om te horen hoe designers te werk gaan en wat ze wel en niet goed vinden. Grappig is dat ze eigenlijk nooit samen zijn; Ernst-Jan zit vaak in New York en Harald in Nederland, maar beide reizen veel. Wij hebben vooral genoten van “Wat maakt een design tijdloos?” omdat het veel raakvlakken heeft met ondernemerschap en marketing.

https://www.momkai.com/podcast

BNR - Groeihelden

Radiozender BNR heeft sinds september vorig jaar een podcast over groeistrategieën van bedrijven. De gasten zijn niet de minsten: oprichters van Helloprint, Picnic (supermarkets), Srprs.me (Surprise Me) en Mollie komen aan het woord. Elke week vraagt journalist en ondernemer Meindert Schut de hemd van het lijf over hoe je je bedrijf kunt laten groeien. Lekker nuchter, zakelijk, strak en duidelijk met een heerlijk achtergrondmuziekje. Afleveringen duren niet te lang en een waaier aan bedrijven wordt aangehaald. Eigenlijk is iedere podcast relevant en interessant, maar van tijd tot tijd zijn er afleveringen die op marketing zijn gericht. Eentje daarvan is die over “het groeikanon online marketing” - die raden we zeker aan vanwege de belangrijke trends die worden genoemd.

https://www.bnr.nl/podcast/groeihelden

BNR - Digitaal

Het onderwerp digitaal wordt besproken in de BNR podcast van Joe van Burik en Ben van der Burg.

Denis Doeland - Digitaal Vermogen

Hoe kun je je fan-relatie optimaliseren om zo fan-data te vergaren? Business hacker Denis Doeland geeft tips om het internet en social media goed in te zetten. Dat betekent: voldoen aan de wensen van je fans, klanten, medewerkers en met wie je dan ook te maken krijgt. Hij schreef een gelijknamig boek en in deze podcast deelt hij twee keer per week een hoofdstuk. Het wordt voorgelezen door iemand anders, maar het is toch wel heel fijn dat Denis gewoon zijn kennis gratis met ons deelt! Zo heeft hij het onder andere over een contenstrategie, business hacking en netwerken, maar ook over social media en technologie. Heel fijn aan zijn podcast is dat er elke aflevering een bepaalde case centraal staat. Hier praat hij over een bedrijf en wat we ervan kunnen leren. De afleveringen zijn lekker kort, echt maar 3 tot 18 minuutjes (de meeste zo rond de 10 minuten). Geen excuus meer!

https://www.digitaalvermogen.nu/podcast/

Bonus tip - HelloMasters

HelloMasters is de marketing podcast van HelloMaaS. Ze praten met CMOs uit het Nederlandse marketing landschap. Een strategische podcast met gasten als de CMO van bol.com, Marktplaats, TUI, Van Gogh museum en nog meer.Luister hier naar de podcast :

https://hellomaas.com/podcast/

Zo, nu ben je wel even zoet met podcasts! Laat je ons weten of je er iets aan hebt gehad? En we zijn ook heel erg benieuwd naar jouw favoriete podcast, dus deel die vooral - gaan we die eventjes luisteren op kantoor ;-)

Online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Sander Baas
Over de auteur:
Sander
LinkedIn icon

Sander is al 10 jaar de Online Eindbaas. Manager van het Bazen team. In zijn werk richt Sander zich op de groei, de sales en het management binnen Baas & Baas, waarbij hij zich focust op het benaderen van bedrijven die net als Baas & Baas een positieve impact willen maken op de wereld. Sander gelooft dat communicatie het fundament is van elke organisatie. Met behulp van goede communicatie kun je vertrouwen creëren, resultaten behalen en je doelstellingen bereiken. Mensen informeren, motiveren en aansturen kan hij dus als geen ander!

Wil jij een online baas worden? Wij maken van jouw bedrijf graag een baas op het internet.

Meld je aan voor een gratis Growth Audit om alle kansen te ontdekken!
Gratis quick scan!
Meer weten over onze bezigheden?

Laat je e-mail achter voor de maandelijkse baasbrief!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Categorieën
Recente berichten
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?
Plan een gratis consult!

Wat onze klanten over ons zeggen

5.0 sterren op basis van 43 waarderingen.
Julien Dijkslag , Maart, 2023

Baas & Baas bedankt voor de goede service 🙌. Tot de volgende keer 💪🏼

Rogier van Kralingen , December, 2023

Geeft perspectief en uitstekende service, vooral in tijden waarin marketing overweldigend kan zijn.

Sol Wortelboer , Februari, 2024

Uitstekende samenwerking, geweldige service en communicatie met een goed product tot gevolg. Grote bazen :)

Heleen Spruijt , Februari, 2020

We zijn superblij met het eindresultaat van onze webshop neeve.com en vinden de samenwerking met Baas & Baas erg goed. De lijnen zijn kort waardoor er snel én efficient geschakeld kan worden.

Royal Moti Mahal
Kuin BV
Orange Capital Partners
Gouden Reael
Bar Italia
Henri Willig
't Klooster Interieurmakers
VondelGym
PANCAKES Amsterdam
DGTL Health
ISM Clubhouse West
Sup Sup Club
Regina Floral Feelings
IW-Net
Dappermaentje
Avalon Connect
Hedgehog Company
FunkyVinyl
Eventcare
Kroonluchter