Het is eind maart en dat betekent dat Q1 van 2019 tot het einde komt. Het eerste kwartaal van 2019 is dan alweer voorbij. Er is weer een hoop gebeurd in marketingland en dan vooral op de grootse platformen Instagram en Facebook. Tijd om je kennis weer even op te frissen en je op de hoogte te stellen van de belangrijkste trend op Instagram en Facebook en de twee platformen los.
Trends op Instagram en Facebook
#1: Het belang van een contentstrategie neemt toe
We verklapten er stiekem al wat over in onze vooruitzichten voor 2019 en tot nu toe kunnen we het niet ontkennen: een strategie voor je content wordt steeds belangrijker. Spontaan en impulsief iets plaatsen op social media werkt niet meer. En ook al spendeer je wel uren aan het design, zonder strategie kom je er niet. Wie ben je, waar sta je voor en wat maakt je uniek? Wat wil je uitstralen? Dat moet allemaal terugkomen in je afbeeldingen op Instagram en je teksten op Facebook.
#2: Influencer marketing wordt authentieker
Eerder dit jaar zagen veel social influencers (en andere Instagram-gebruikers) al een behoorlijke drop in hun aantal volgers. Waarom? Instagram haalde de bezem door de accounts en verwijderde alle inactieve en neppe accounts. Wanneer influencers volgers hadden gekocht, werd dit nu direct zichtbaar doordat ze plots veel minder volgers hadden. Dit is de eerste stap naar authentieke influencer marketing. Authenticiteit wordt steeds belangrijker voor influencer marketing en wint het van grote volgersaantallen en gelikte plaatjes. Dit verklaart ook de opkomst van micro-influencers, oftewel influencers met minder volgers maar met meer engagement en eerlijkheid. Lees ook onze blogpost over influencer marketing inzetten.
#3: Personalisatie wordt belangrijker bij advertenties
Marketing gaat om: het juiste product aan de juiste persoon aanbieden, op het juiste moment. Product, persoon, moment. Behandel je klant precies op de juiste manier en voldoe aan de andere 3 eisen, dan gaat je klant tot aankoop over. Schrijf content voor iedere positie waarop je een advertentie gaat plaatsen. Maak een echte advertentiecampagne, waarbij je meerdere teksten schrijft. Hierbij hou je het kanaal in gedachten (Facebook of Instagram?), maar ook de locatie (de kolom bij Facebook of een story-advertentie op Instagram?).
Trends op Instagram
#4: Steeds meer accounts doen een slotje op hun account
Je kent memes vast wel. Super grappig als er een meme van een dansende kat wordt doorgestuurd in de groepschat. Maar stel je nu voor dat zo’n meme wordt doorgestuurd via een persoonlijke berichtje op Instagram en jij kunt hem niet zien. Iedereen lacht zich helemaal slap en jij hebt geen toegang tot de meme, omdat je het account niet volgt. Wat doe je dan? Het account volgen. En zo krijgen die accounts dus steeds meer volgers. Eigenlijk heel erg slim! Of dit voor jouw bedrijf of account werkt, hangt af van het soort posts dat je plaatst. Het moet wel om deelbare content gaan, dus iets wat emoties triggert en wat mensen door willen sturen. Anders werkt het niet.
#5: Instagram is het nieuwe Facebook
Instagram groeit al jarenlang als kool, van 1 miljoen in 2010 tot 1 miljard (ja, 1 miljoen keer 1.000) in 2018. Een verduizendvoudiging in acht jaar. Experts noemen Instagram het nieuwe Facebook. Dat vereist natuurlijk een andere aanpak. Waar Facebook gebaseerd is op tekst, is Instagram een veel visueler platform. Plaatjes vol met tekst werken niet. Je kunt ook geen links plaatsen zoals op Facebook (behalve de welbekende “link in bio” of Instagram Shopping). Maar op Instagram heb je dan wel weer een prachtige feed waar je iets moois van kunt maken. Genoeg verschillen, mogelijkheden en ruimte om te experimenteren.
#6: Opkomst van Instagram Shopping
We noemden het in de vorige trend al even: winkelen op Instagram. Instagram Shopping is een toegankelijke, laagdrempelige en klantvriendelijke manier om online te winkelen. Je kunt heel simpel je producten inladen en ze dan taggen in je afbeeldingen. Jouw klanten kunnen dit dan aanklikken en dan zien ze meteen de naam en de prijs van het product. Ze kunnen van daaruit meteen naar je webshop doorklikken. Heel handig en snel. Verkoop je producten, dan is Instagram Shopping echt een must.
#7: Instagram Checkout
19 Maart aangekondigd: Checkout for Instagram. Wanneer je een product vindt dat je leuk vindt, kun je het nu kopen zonder de app te verlaten. "Hoe dan?" Wanneer je tikt om een product van een winkelpost van een merk te bekijken, zie je een knop 'Afrekenen op Instagram' op de productpagina. Tik erop om een keuze te maken uit verschillende opties, zoals grootte of kleur, waarna je doorgaat met betalen zonder Instagram te verlaten. Je hoeft alleen jouw naam, e-mailadres, factuurgegevens en verzendadres op te geven. Zodra je eerste bestelling is voltooid, wordt jouw informatie veilig opgeslagen voor de volgende keer dat je winkelt. Je ontvangt ook meldingen over verzending en bezorging rechts op Instagram, zodat je je aankoop kunt volgen. Afrekenen op Instagram bevindt zich momenteel wel nog in een gesloten bèta voor bedrijven en is alleen nog beschikbaar voor mensen in de VS.
Trends op Facebook
#8: Focus verschuift naar mobiel
Er is al jarenlang een trend aan de gang van desktop (je laptop of computer) naar mobiel (je smartphone). We hoeven je vast niet te vertellen dat je website mobielvriendelijk moet zijn. Laten we focussen op adverteren, waar je een duidelijk verschil vindt in de effectiviteit van advertenties voor desktop of mobiel. Vooral weggevertjes doen het bij mobiele advertenties goed, dus advertenties met gratis producten of diensten zoals een gratis consult of white paper. Hou in je achterhoofd dat mensen op hun telefoon vaak iets “even snel” doen. Ze zitten op de bank of checken hun Facebook eventjes in de vijf minuutjes in de bus. Je moet dus niet van ze verwachten dat ze de tijd (of zin) hebben om een gecompliceerd formulier in te vullen of om een lang bestelproces te doorlopen. Naam en e-mail invullen om een gratis white paper te ontvangen, dat kan er nog wel van af. Bewaar dat formulier of die webshopaankoop maar voor een desktop-advertentie.
#9: Opkomst van videomarketing
Het belang van video groeit al jarenlang keihard. De populariteit is logisch: video’s kijken kan overal (mits je oortjes bij je hebt of de video ondertiteling heeft), het kost weinig inspanning, je bent met een paar minuutjes klaar en het is een heerlijke combinatie van beeld, geluid en tekst. Logisch dat videomarketing nu de advertentiemarkt binnentreedt. In plaats van tekstjes, plaatjes of een combinatie kun je nu ook gaan voor een video. Hiervoor heb je helemaal geen duur gereedschap nodig. Je smartphone en een brede glimlach volstaan, zolang je maar goed te horen bent en een duidelijke boodschap hebt.
#10: Messenger bots are taking over
Artificial intelligence klinkt heel technisch, maar chatbots zijn belangrijk om in de gaten te houden als marketeer. En je hebt hier niet per se een technische achtergrond voor nodig. We schreven al eerder een blogpost over chatbots, die je hier leest. Een chatbot kan jouw klantenservice ontlasten, doordat hij (of zij, net hoe je je bot wilt noemen) antwoord geeft op de vragen van je klanten. Maar Messenger bots kunnen nog veel meer. Neem een voorbeeld aan luchtvaartmaatschappij KLM. Die vraagt of je alvast een stoel wilt reserveren, geeft aan waar je bagage is aangekomen en stuurt je updates over je vlucht. Allemaal automatisch via de Messenger bot.
Nu ben jij weer op de hoogte van trends op het gebied van Instagram en Facebook! Vind jij de trends op het gebied van advertising wel interessant? Dan hebben we goed nieuws, want je kunt nu onze handige e-books gratis downloaden! Check het Instagram advertising e-book hier en het Facebook advertising e-book hier.
Online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!