We leven in een maatschappij waarin alles snel, sneller, snelst moet. Zo ook de snelheid van websites. Niet alleen omdat dit voor de persoon die op de website scrolt prettig is, maar ook voor het succes van jouw bedrijf. Benieuwd waarom websitesnelheid zo belangrijk is voor jouw bedrijf? Lees dan snel verder!
Trage website? Dan verlies je potentiële klanten
De snelheid van je website heeft een grote invloed op SEO. Om die reden is het optimaliseren van de snelheid een van de belangrijkste trends die je kunt volgen. Gebruikers verwachten dat een website snel is, helemaal nu we steeds digitaler worden en service verwachten die direct en foutloos wordt geleverd. Duurt het laden van de website te lang? Dan is de kans groot dat je de gebruiker kwijtraakt. Het niet investeren in een snel werkende website betekent letterlijk dat je niets geeft om je potentiële klanten. Dus onthoud: een veel snellere concurrent is slechts één klik bij jou vandaan. Zorg er daarom voor dat je website op volle snelheid en toeren draait!
Snelle websites zijn nu eenmaal gebruiksvriendelijker. Niemand heeft zin om tijd te verspillen aan traag ladende websites. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat er een verband is tussen websitesnelheid en het conversiepercentage: hoe sneller de website, hoe hoger het conversiepercentage. Zo bleek uit onderzoek van een AI healthcare softwarebedrijf dat een webpagina die in 2,4 seconden laadde een conversiepercentage van 1,9% had. Bij slechts +0,9 seconden (3,3) was dit alweer gezakt naar 1,5%, bij nog eens +0,9 seconden (4,2) was dit 1% (oftewel, een-derde minder conversie!) en bij nogmaals +1,5 seconden (5,7) was dit 0,6%. Bij iets meer dan een dubbele laadtijd was het conversiepercentage dus meer dan 3 keer zo laag! (bron: Cloudfare)
Het belang van mobiele snelheid
Een ander belangrijk detail dat niet over het hoofd gezien mag worden is mobiele snelheid. In 2016 kondigde Google aan meer waarde te gaan hechten aan mobiele versies van een website. Mobiele snelheid is hier een onderdeel van. Onderstaand een aantal belangrijke cijfers met betrekking tot mobiele snelheid:
- Google raadt aan om de mobiele laadtijd onder de 2 seconden te houden, maar het liefst binnen de seconde (bron: Frankwatching).
- Meer dan de helft van de gebruikers (53%) neigt de website te verlaten, wanneer het laden langer duurt dan 3 seconden (bron: Marketingdrive). We schreven hier ook al eerder over in deze blog over trends in web development.
- Maar… uit onderzoek blijkt dat de 10 grootste websites van Nederland gemiddeld binnen 4,8 seconden laden - veel te lang dus! Alleen Bol.com en Dumpert.nl blijven onder de 2 seconden (met 1,36 en 1,6 seconden respectievelijk) (bron: Frankwatching).
- Is jouw mobiele website wel snel, dan word je beloond. Uit onderzoek is gebleken dat snelle websites (5 seconden) een bounce rate hebben die tot 35% lager is en de gemiddelde sessieduur 70% langer is dan websites die traag laden (19 seconden) (bron: Marketingdrive). Hoe je dit doet? Lees hiervoor onze eerdere blog over websitesnelheid.
Het verband tussen websitesnelheid en SEO
In de voorgaande alinea’s brachten we de websitesnelheid in verband met het conversiepercentage. Daarnaast heeft de websitesnelheid echter ook een aanzienlijke invloed op je SEO-score. In 2010 gaf Google aan ‘site speed’ mee te nemen in de totale SEO-score. Aangezien Google het algoritme continu verandert, is het onmogelijk om het belang in cijfers uit te drukken. Dit is immers aan verandering onderhevig. Wel kunnen we stellen dat de invloed aanzienlijk is, aangezien Google zelf een aantal tools heeft ontwikkeld om websitesnelheid te meten.
Hoe snel is jouw website?
Een goede tool om de snelheid van jouw website te meten is Google PageSpeed Insights. De tool meet jouw website op een aantal punten en heeft je zo een concreet overzicht met positieve en negatieve punten. Je krijgt een eindscore van 0 tot 100 waarbij alles onder de 50 onvoldoende is, tussen de 50-89 gemiddeld en alles boven de 90 goed. Je krijgt aparte resultaten voor je mobiele of desktop website.
Een andere handige tool van Google is ‘Think with Google’, waar je jouw mobiele snelheid kunt vergelijken met de rest van Nederland. Je krijgt dan te zien hoe snel jouw mobiele website laadt en hoe je scoort in vergelijking met de rest. Onderaan de pagina krijg je gepersonaliseerd advies. Als jouw website al vrij snel scoort, krijg je bijvoorbeeld de suggestie om jouw websitesnelheid te vergelijken met je concurrenten. Valt er nog veel te behalen, dan kun je een custom URL invullen om te kijken welke pagina’s jouw website zo vertragen. Ook kun je een gratis rapport aanvragen.
Hoe verhoog je de snelheid van jouw website?
Maar hoe optimaliseer je nu de snelheid van jouw website? Dit doe je onder andere door het aantal plugins te beperken. Maar ook door Javascript zoveel mogelijk te vermijden. Ben je benieuwd hoe je dit precies aanpakt en kun je nog wel wat tips gebruiken? Lees dan onze blog ‘Zo makkelijk (en belangrijk) is het om je website sneller te maken’.
Ook een online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!