De Perfect Website 13 – Storytelling en Connectivity

Door:

-

26/8/2021

In deze blogserie streven wij naar de perfecte website. Zou hij bestaan? Dit keer kijken we naar storytelling en hoe zij kan bijdragen aan perfectie. We duiken Hollywood in om erachter te komen hoe wij mee kunnen veranderen met de tijd.

In script theorie draait alles om transformatie. We zien een hoofdpersoon in een Hollywood film in het begin altijd in wat men noemt een status quo, maar dan gebeurt er iets – een incident – dat deze status quo omverwerpt en het karakter dwingt tot een transitie. Dit eindigt meestal in een mooie climax, en dan is de hoofdpersoon verandert en is er een nieuwe status quo. Deze verhaallijn noemen ze een character arc en is aanwezig in alle goede films ooit. De vraag is wat wij daarvan kunnen leren.

In het bedrijfsleven zijn er ook telkens incidenten die van invloed zijn op ons webmerk. Dat kan zijn nieuwe regelgeving voor cookies maar ook de roep aan merken om veel verantwoorder te worden of inclusiever met personeel om te gaan. Goede merken doen eigenlijk hetzelfde als karakters in een film. Ze hebben een bepaald waardenstelsel maar door de contextveranderingen dient dat waardenstelsel te worden aangepast. Onze merkidentiteit is niet een vast iets. Ze is vloeibaar en staat onder invloed van de buitenwereld.

Wie zich flexibel toont kan dus op steun rekenen van de consument. Maar waar begint dat? En hoe past ik dat toe? In bedrijfstheorie bestaat het begrip connectivity. Daarmee wordt bedoeld dat je aangesloten bent op de context en de veranderingen en incidenten goed bijhoudt. Dat kan een trend zijn, maar ook zoiets als regelgeving. Je functioneert eigenlijk als een soort radar die de bliepjes uit de context opvangt en vervolgens beslist op welke bliepjes er actie moet worden ondernomen. Hoe meer connected je bent, hoe groter de radar, hoe eerder je de veranderingen ziet.

Maar als je bliepjes ziet op die radar, wees niet te opportunistisch in wat je aanpast. De consument verwacht van merken niet dat ze op elk moment en bij elke crisis ingrijpt. Ze verwacht dat je snel handelt als het ‘incident’ van belang is voor jouw sector of productcategorie. Bedenk dat een filmkarakter ook niet op elke beweging reageert, maar alleen op die incidenten die belangrijk zijn voor het grote verhaal.

Uiteindelijk is de belangrijkste etalage die je hebt nog altijd jouw webomgeving. Dáár moet je de aanpassingen laten zien. Fungeer dus als een radar, vang alle veranderingen op, en kies dan zorgvuldig welke belangrijk is voor jou. Op die manier verandert jouw waardenstelsel op de juiste, relevante manier mee met de tijd. Net als bij die filmheld.

Sander Baas is baas van Baas & Baas en webbouw en marketingdeskundige. Rogier van Kralingen is schrijver bij The Whole Story en co-auteur van Mediastorm.

Hulp nodig? Neem gerust even contact met ons op. Wij helpen je graag met je vraagstukken!Wil jij op de hoogte blijven van nieuws, artikelen, tips en tricks? Dat komt goed uit! Wij hebben voor jou maandelijks een nieuwsbrief vol met relevante en praktische content. Schrijf je hieronder - vrijblijvend - in:

Over de auteur:
LinkedIn icon
Wil jij een online baas worden? Wij maken van jouw bedrijf graag een baas op het internet.

Meld je aan voor een gratis Growth Audit om alle kansen te ontdekken!
Gratis quick scan!
Meer weten over onze bezigheden?

Laat je e-mail achter voor de maandelijkse baasbrief!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Categorieën
Recente berichten
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?
Plan een gratis consult!

Wat onze klanten over ons zeggen

5.0 sterren op basis van 43 waarderingen.
Julien Dijkslag , Maart, 2023

Baas & Baas bedankt voor de goede service 🙌. Tot de volgende keer 💪🏼

Rogier van Kralingen , December, 2023

Geeft perspectief en uitstekende service, vooral in tijden waarin marketing overweldigend kan zijn.

Sol Wortelboer , Februari, 2024

Uitstekende samenwerking, geweldige service en communicatie met een goed product tot gevolg. Grote bazen :)

Heleen Spruijt , Februari, 2020

We zijn superblij met het eindresultaat van onze webshop neeve.com en vinden de samenwerking met Baas & Baas erg goed. De lijnen zijn kort waardoor er snel én efficient geschakeld kan worden.

Royal Moti Mahal
Kuin BV
Orange Capital Partners
Gouden Reael
Bar Italia
Henri Willig
't Klooster Interieurmakers
VondelGym
PANCAKES Amsterdam
DGTL Health
ISM Clubhouse West
Sup Sup Club
Regina Floral Feelings
IW-Net
Dappermaentje
Avalon Connect
Hedgehog Company
FunkyVinyl
Eventcare
Kroonluchter