Zou hij bestaan? De perfecte website? In deze blogserie zoeken wij het antwoord. In deze aflevering kijken we naar de beste manier om jouw duurzame doelstellingen in jouw webomgeving te krijgen. En aan de hand van deze duurzaamheid veel meer traffic mee te genereren.
Van duurzaam naar design
Ongetwijfeld heeft jouw organisatie in deze tijd duurzame doelstellingen, acties of producten in het aanbod verwerkt. Sommigen van jullie hebben misschien wel een bedrijf dat alles wat groen of sociaal is in de core van jouw merk heeft gestopt. Duurzaamheid is immers een conditio sine qua non geworden: je kunt niet meer zonder. Alleen… hoe communiceer je dit het beste in jouw internetmiddelen? Ons advies is hier: zet het centraal. Niet alleen maar voor de betere wereld, maar ook voor jouw traffic.Een prachtig voorbeeld van hoe dit werkt is het zeer succesvolle databedrijf sas.com. Jarenlang hebben zij op hun voorpagina hun programma neergezet waarin ze data inzetten om bedreigde diersoorten te volgen en daarmee hen van uitsterven te behoeden. Nu lijkt dat vreemd om te doen, gezien de services van sas.com vele malen breder zijn dan één project. Maar door het zo centraal te zetten, liet men meteen zien hoe data eigenlijk kan werken, en dat je zelfs extreem complexe vraagstukken als bedreigde dieren er mee zou kunnen oplossen.
Traffic en proof of concept
Kortom, het is proof of concept. Het vertelt aan de ene kant dat de software uitstekend werkt, zelfs bij de grootst mogelijke uitdagingen, en aan de andere kant dat het merk en de mensen bij de tijd zijn. En het voldoet ook aan de ijzeren wet van merken bouwen, namelijk dat je het beter om eerst te communiceren wat de uitdagingen en oplossingen zijn voor jouw productcategorie, voordat je jouw product laat zien. En in het geval van SAS, demonstreren ze beiden tegelijkertijd.Inmiddels staat het project nog steeds centraal op hun website, maar niet meer op de openingspagina. Maar het effect van het jarenlang highlighten van dit project heeft veel traffic gegenereerd. Denk bijvoorbeeld aan searches die te maken hebben met hoe software voor een betere wereld kan zorgen. Daarin sta je stijf bovenaan. Maar ook organische traffic groeit om de simpele reden dat mensen het aan elkaar doorsturen. Om nog maar niet te spreken over conversie: als een prospect op de wip zat om de services van SAS te gaan gebruiken, dan pusht zo’n project de beslissing de juiste kant op.Als je jouw website als visitekaartje beschouwd, dan kan het haast niet beter. Duurzaamheid is een breed begrip. Het omvat alles van milieuverbetering tot sociale initiatieven. Het verbetert de merkbeleving en de motivatie van jouw mensen. Maar ook jouw traffic. Dus als je het hebt, laat het zien.
Sander Baas is baas van Baas & Baas en webbouw en marketingdeskundige. Rogier van Kralingen is schrijver bij The Whole Story en co-auteur van Mediastorm. Een online baas worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!