Zou hij bestaan? De perfecte website? In deze blogserie kijkt Baas & Baas naar de beste technieken die samen de ideale website vormen! In deze blog bekijken we Motion Design, een geweldige techniek om bezoekers te sturen naar datgene wat ze willen en tegelijkertijd engagement te houden op jouw website voor hen die nog zoekende zijn.
Elke bezoeker van jouw website kijkt naar een beeld met een groot aantal verschillende opties. De grote vraag die interaction designers altijd stellen is waar de ogen van de bezoeker naar toe gaan als zij de website zien. Even gechargeerd; als zo goed als een hele website met grijstinten is gevuld, en je maakt één grote dansende animatie in alle kleuren van de regenboog, dan heb je grote kans dat de bezoeker vooral daarnaar gaat kijken!
Wat is motion design?
Motion Design is de naam voor de techniek die beweging aan jouw webdesign toevoegt om de ogen van de bezoeker een bepaalde kant op te trekken. Het gaat om animaties, video en bewegende tekst. In haar simpelste vorm is het de cursor van je muis die een beetje gaat knipperen als ze ergens overheen scrolt. Het effect van dit soort animaties is dat jouw 2D website ineens diepte krijgt, en door de bezoeker in drie dimensies wordt beleefd. In haar meest ingewikkelde vorm zijn het complete animaties die verbonden zijn aan de functies en segmenten van jouw website, en zelf interactief en clickbaar zijn.
Hoe pas je motion design toe?
De vraag die wij onszelf altijd stellen is hoe we motion design het beste kunnen toepassen. In onze ervaring is de eerste regel die je moet hanteren dat de beweging niet storend is. Mensen vinden het gewoon snel vervelend als er te veel knippert en blinkt op een website. Je mag best hele mooie en uitgebreide motion designs maken, maar het is belangrijk dat het ook vooral past bij de sfeer van je website en jouw merk. Bovendien heb je helemaal niet zoveel beweging nodig om op te vallen en jouw doel van een click te bereiken. Kortom, het gaat niet om de hoeveelheid beweging… maar om de juiste beweging!
Het tweede dat helpt is te denken in reliëf. Je voegt met animaties en video’s diepte toe, waardoor de website tot leven komt voor het oog. Er zijn websites die daar hele kunstwerken van maken! Maar de trend de laatste jaren is toch om iets functioneler te blijven. Mensen zien veel websites op een dag en dan is het wel prettig als het eenvoudig blijft. Ook hier geldt dus dat je niet zoveel hoeft toe te voegen om het te laten werken. Bovendien, als je besluit iets toe te voegen dat echt enorm in het oog springt, dan is het vaak prettig als het design daaromheen juist niet te veel aandacht vraagt!
Dan kun je natuurlijk ook een motion designer inhuren om jouw advertenties beter en opvallender te maken. Waar je hierbij moet opletten is dat je de ontvanger van de boodschap goed in het achterhoofd houdt. En dat je ook weet waar je advertenties terecht komen. Jij als zender denkt misschien dat je met hele opvallende bewegingen de aandacht kan vragen. Maar als de ontvanger dat niet wil, of als ze de advertentie op een website te zien krijgen die helemaal niet bij jouw motion design past, dan heb je een averechts effect.
Motion Design moet kloppen met Interaction Design en User Interface
Uiteindelijk is de belangrijkste vraag hoe je motion design wilt toepassen om mensen te laten navigeren op jouw website. Hier komt het verschil tussen een goede en een slechte UX (user interface) designer naar boven: waar wil je dat de bezoekers heen gaan? Je komt daar snel achter door veel vragen te stellen. Wil je bijvoorbeeld dat mensen snel op de ‘koop’ knop drukken? Of heb je liever dat ze vooral langer in jouw webshop blijven? Zie je graag dat mensen gaan discussiëren over een blogpost? Wil je dat ze na het zien van een item, makkelijk naar de volgende door ‘clicken’? Of ben je juist een opvallende merkboodschap aan het vertellen?
Eigenlijk begint Motion Design niet met de bewegende beelden, maar met de vraag wat de belangrijkste plekken zijn waar je wilt dat bezoekers op jouw website heengaan. Als je die vraag goed beantwoord, dan komt de beweging daarna als vanzelf.
Sander Baas is baas van Baas & Baas en webbouw en marketingdeskundige. Rogier van Kralingen is schrijver bij The Whole Story.