Je wilt een campagne starten in Google Ads maar komt er niet helemaal uit door alle termen die je leest. Herkenbaar? Lees dan verder! In deze blog bespreken wij de meest voorkomende en belangrijkste Google Ads termen die mogelijk vragen oproepen. Zo weet je precies wat je aan het doen bent en kun je een begin maken met jouw Google Ads campagne.
Advertentiegroep
We gaan er voor het gemak even vanuit dat jij als lezer het begrip ‘advertentie’ kent. Anders was je immers ook niet op deze pagina uitgekomen. Een ‘advertentiegroep’ is wellicht een begrip wat nog niet helemaal duidelijk is. In Google Ads is het mogelijk om groepen van advertenties te maken en deze in een campagne te plaatsen. De advertenties hebben allemaal hun eigen lijst met zoekwoorden. Zo kun je de campagnes nog beter afstellen op de doelgroep.
Bestemmingspagina
Een bestemmingspagina wordt ook wel landingspagina genoemd en is de pagina op een website waarop informatie met betrekking tot de Google Ads advertentie. Dit is de pagina die de bezoeker te zien krijgt als hij of zij klikt op de advertentie. De pagina bevat daarom vaak een call to action (zie volgende punt) en een mogelijkheid om iets te kopen of contact op te nemen.
Call to action
Een call to action is een aansporing van de bezoekers om iets te komen, oftwel een conversie (zie volgende punt) te maken. Dit kan bijvoorbeeld een zin zijn die wijst op het kopen van een product of het aanvragen van een offerte.
Conversie
Een conversie is het bereiken van jouw Google Ads doel. Dit is vaak een aankoop van een product of een ingevuld contactformulier. In je account kun je zien hoeveel conversies een bepaalde advertentie heeft opgeleverd. Zo kun je goed nagaan welke advertentie wel of niet werkt.
CPA
Deze afkorting staat voor Cost Per Action. Dit zijn de kosten van de conversie.
CPC
Deze afkorting staat voor Cost Per Click. Dit zijn de kosten per klik op de advertentie.
CPM
Deze afkorting staat voor Cost Per Mille. Dit zijn de kosten per 1000 vertoningen van een advertentie.
CTR
Deze afkorting staat voor de Click Through Rate. Dit is het percentage clicks ten opzichte van het aantal vertoningen van de advertentie. Een CTR van 3% of hoger is goed, daaronder presteert de advertentie niet optimaal.
Google Budget Optimizer
De Google Budget Optimizer is een functie waarmee je een maximum voor de CPC kunt instellen. Deze tool zorgt ervoor dat je zoveel mogelijk clicks binnen jouw budget krijgt.
Google Conversion Optimizer
De Google Conversion Optimizer doet in principe hetzelfde maar dan voor conversies. Deze tool zorgt ervoor dat je zoveel mogelijk conversies binnen jouw budget krijgt.
Klant ID/klantcode
Dit is het unieke nummer van jouw Google Ads account en bestaat vaak uit drie delen. Deze code kun je als je inlogt zien links bovenaan je scherm.
Kwaliteitsscore
De kwaliteitsscore wordt bepaald door de CTR. Een hoge CTR laat namelijk zien dat jouw advertenties goed aansluiten bij de zoekopdrachten van gebruikers. Op basis van de kwaliteitsscore wordt de positie van een advertentie bepaald. Dit heeft uiteindelijk natuurlijk weer invloed op de CPC.
Organische zoekresultaten
Dit begrip wordt vaak gebruikt in de online marketing wereld en is de vindbaarheid van jouw website zonder het gebruik van betaalde advertenties. Dit zijn dus ‘gratis’ zoekresultaten.
Succespercentage
Het woord zegt het al, dit is het percentage conversies dat je uit het aantal clicks haalt. Oftewel hoeveel succesvol jouw advertentie is.
Zoekwoord
Tot slot een woord die je misschien al kent, een zoekwoord. Per advertentiegroep kun je 5000 woorden gebruiken. Elk zoekwoord kun je een zoekwoordstatus geven. Zo kun je een zoekwoord de status ‘Actief’ of ‘Onderbroken’ geven. Bij de eerste kan het zoekwoord advertenties vertonen, bij de laatste niet.
We hopen dat de wereld van Google Ads zo iets duidelijk voor je is geworden. Heb je nog vragen over Google Ads? Stel ze dan gerust, wij helpen je graag verder!
Online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!