Zeker als je nog maar net begint, word je dagelijks overspoeld met allerlei online marketing vaktermen waarvan je kennis moet hebben. Een greep uit de belangrijkste termen binnen het marketinggebied doet soms de geheugens weer even opfrissen! We are happy to be at service! In dit artikel zullen wij jou als digitale marketeer verder op weg helpen qua kennis.
De belangrijkste online marketing vaktermen…
Wie een digitale marketeer is, kan om enkele begrippen niet heen. Het zijn de begrippen die in het dagelijkse werk telkens weer terugkomen. Over welke termen hebben we het dan? Hieronder bespreken we de belangrijkste vaktermen in de online marketing branche.
SEO (Search Engine Optimization)
SEO betreft de optimalisatie van de organische zoekmachine. Het omvat allerlei technieken die er voor moeten zorgen dat jouw website of die van een ander hoger in de zoekresultaten van Google terecht komt. Waarom het belangrijk is dat je website zo hoog mogelijk rankt? De meerderheid van de mensen die zoektermen opzoeken in de zoekmachine kijken niet verder dan de eerste pagina. Hoger in de resultaten houdt dus in dat je een grotere kans hebt om gezien te worden. Lees hier meer over SEO.
SEA (Search Engine Advertising)
Het is het tweelingbroertje van SEO, alleen dan net even anders ingestoken. Het verschil met SEO zit het in overstap van organisch naar betaald. Bij SEA is het nodig om een bepaald bedrag te betalen om in de zoekmachine van Google - als advertentie - gezien te worden. Dit bedrag is mede afhankelijk van de hoeveelheid kliks de zoekadvertentie genereert en hoeveel bezoeken er aan de website worden gebracht. Ook met deze techniek kun je hoger in de zoekresultaten komen te staan.
Conversie
Jaa, conversies! Dat is een heel belangrijk begrip voor marketeers. Als marketeer wil je dan ook dat het aantal conversies van jouw digitale marketing inspanningen zo hoog mogelijk ligt. Conversies zijn eigenlijk de door jouw gewenste doeleinden van de marketingactiviteiten die je uitvoert. Het bepaalt in grote mate het succes van je organisatie. Er bestaat een groot aantal soorten conversies; dit is afhankelijk per marketeer en de doeleinden van de organisatie. Welke conversies er allemaal zijn en hoe je conversies optimaliseert (lees: conversie optimalisatie) lees je hier.
Backlink
Een backlink is een HTML-verbinding tussen twee pagina’s van verschillende websites. Hoe meer backlinks je genereert die verwijzen naar jouw website, des te hoger je wordt weergegeven in Google. Het verkrijgen van veel relevante backlinks is daarmee een belangrijke SEO-parameter.
Linkbuilding
Linkbuilding betreft het verkrijgen van relevante links op andere websites die verwijzen naar jouw website. Het is tegenwoordig van belang dat links gerelateerd, relevant en van waarde zijn. Een gerelateerde, relevante, waardevolle backlink houdt in dat de link afkomstig is van een site die hetzelfde onderwerp behandelt als jouw website. Natuurlijk zijn de beste backlinks, de links waar ook daadwerkelijk op geklikt wordt door een websitebezoeker.
KPI (Key Performance Indicator)
Een KPI is een variabele die jouw online prestaties meten. Met behulp van KPI’s (denk aan CTR en CPC) weet jij of je op de goede weg zit of dat er snel iets veranderd moet worden.
CPC (Cost Per Click)
Het volgende begrip zal je vooral veel voorbij zien komen bij online adverteren: de CPC. Deze KPI vertelt je hoeveel het jou kost als iemand op je advertentie klikt. Het liefst heb je dit getal zo laag mogelijk; veel kosten maken, dat wil namelijk niemand. Wat een normale CPC is, is afhankelijk van de sector waarin je je bevindt.
CTR (Click Through Rate)
De CTR controleer je eigenlijk altijd tegelijkertijd met de CPC. Deze twee KPI’s moeten namelijk een beetje in evenwicht zijn. CTR omschrijft het succes van een online advertentie. Het weergeeft de verhouding tussen het aantal keer dat er geklikt wordt op je advertentie en het aantal keer dat de advertentie is bekeken. In een ideale situatie is de CTR zo hoog als mogelijk. In deze situatie geldt namelijk: hoe hoger, hoe beter.
CTA (Call To Action)
Klik hier.En… heb je er op geklikt? De korte zin hierboven is typisch een voorbeeld van een call to action. Echter, naast dit voorbeeld, zijn er nog veel meer. Wat jouw call to action is, is afhankelijk van hetgeen je wil bereiken. Het hangt eigenlijk samen met het eerder genoemde begrip ‘conversie’. Wil je dat men zich in gaat schrijven voor de nieuwsbrief bijvoorbeeld, dan is een volgende call to action effectief: ‘’Schrijf je hier in!’’. Aan de hand van de juiste knop, tekst, kleur en/of afbeelding kan jij er op die manier voor zorgen dat de bezoeker doet wat jij voor ogen hebt.
HTML (HyperText Markup Language)
We lieten het woord eerder al vallen in de omschrijving van een backlink, maar zonder verdere toelichting. Een HTML is een standaard computertaal die je nodig hebt om een website mee te bouwen. Deze taal, tezamen met CSS (Cascading Style Sheets) en JavaScript, maken het WWW (World Wide Web) mogelijk, waaronder deze webpagina die je nu bekijkt!
Hyperlink
Heb je de blauwe onderstreepte woorden in dit artikel gezien? Dat zijn nou hyperlinks. Het zijn links die je als bezoeker in staat stelt te navigeren van een webpagina naar een andere webpagina. De link kan verwerkt staan in een woord, afbeelding of button.
Keywords
Een keyword is eigenlijk een trefwoord of een zoekwoord waar mensen het meest naar zoeken in de zoekmachine van Google.
Opt-in
Een opt-in is een verplichte optie binnen het domein van e-mailmarketing. Het is een manier van goedkeuring vragen voordat je iemand een automatische e-mail toestuurt.
Opt-out
Een opt-out is het tegenovergestelde van een opt-in. Het is tevens een verplichte optie binnen de e-mailmarketing. Je biedt hierbij iemand de mogelijkheid om zich uit te schrijven op de automatische e-mail.
ROI (Return On Investment)
ROI staat voor Return On Investment. Het staat voor de opbrengsten die jouw investeringen opleveren ten opzichte van de kosten.
USP (Unique Selling Point)
Wat zijn jouw USP’s? Het zijn de unieke kenmerken van jouw product of dienst die jou onderscheidt van andere merken.
Dat waren ze…
Nu je bovenstaande online marketing vaktermen kent, ben je weer up to date om als frisse marketeer het werkveld in te gaan. Mocht je toch nog een keer denken van: hoe zat het ook alweer? Dan kan spieken van dit artikel altijd.Nog andere vragen? Of wellicht nadere toelichting nodig betreffende de bovenstaande online marketing vaktermen? Laat het ons vooral weten, wij staan graag voor je klaar!
Meer te weten komen...?
Op de hoogte blijven van nieuws, artikelen, tips en tricks? Dat komt goed uit! Wij hebben voor jou namelijk maandelijks een nieuwsbrief vol met relevante en praktische content. Dus... schrijf je hieronder - vrijblijvend - in: