Back in the days zagen Google resultaten er allemaal hetzelfde uit. Tegenwoordig heb je ze in allerlei soorten en maten. Normale links, een rij afbeeldingen of een grafiek met informatie. Deze verschillende resultaten worden veroorzaakt door bepaalde factoren die weer verschillende optimalisatie technieken vereisen. Om je wat meer duidelijkheid te geven vertellen we in deze blog wat de mogelijkheden zijn van de Search Engine Results Page.
Afhankelijk van wat je zoekt
De lay-out van de SERP is afhankelijk van wat je zoekt. Wanneer je bijvoorbeeld op zoek bent naar nieuwe sportschoenen, zal je een pagina te zien krijgen met een rij afbeeldingen van schoenen, een aantal linkadvertenties aan de bovenkant en daaronder de organische zoekresultaten. Wil je weten wanneer het volle maan wordt, dan ziet de pagina er heel anders uit. Er zullen dan geen advertenties verschijnen maar een kennisgrafiek met informatie. Ook krijg je meer organische links te zien.
Het belang van SERP
De eerste functie die je als bedrijf kunt toepassen op de SERP is natuurlijk dat je zo ver mogelijk bovenaan de eerste pagina wilt staan. Sta je daar eenmaal, dan is het ook belangrijk dat mensen op jouw link klikken. Dit kun je stimuleren door de titel, URL en meta description uitnodigend te maken en er bijvoorbeeld een ‘call to action’ in te verwerken.
Adverteren in de zoekmachine
Naast organische zoekresultaten kun je ook online advertenties plaatsen om je vindbaarheid te vergroten. Echter is er de nodige kennis van Google Ads en het bepalen van de juiste zoekwoorden vereist om goede resultaten te behalen. Mocht je hier niet zoveel vanaf weten dan is het aan te raden om hiervoor een specialist in te schakelen. De advertenties met afbeeldingen worden sinds kort weergegeven aan de rechterkant van de pagina. Hierdoor is er in de lijst meer ruimte voor organische zoekresultaten.
Maak gebruik van een rich snippet
Het stukje tekst onder de link wordt ook wel de ‘snippet’ genoemd. Hierin kun je vermelden waar de link over gaat. Een ‘rich snippet’ laat extra informatie zien tussen de URL en de beschrijving. Hierin kun je bijvoorbeeld reviews van Google invoeren, openingstijden aangeven of het aantal calorieën van een recept vermelden. Zo kun je in één regel meer informatie geven dan in een normale ‘snippet’. Je kunt een ‘rich snippet’ maken door middel van het toevoegen van HTML-tags aan de opmaak van een pagina.
Constante verandering
Bedenk wel dat Google constant in beweging is en de SERP dus ook. Probeer dus een balans te creëren tussen betaalde advertenties en natuurlijke zoekresultaten op de SERP. Daarnaast is het verstandig om rekening te houden met het veranderende maximum aantal woorden bij de titel en meta description. Hoe meer ruimte hiervoor is, hoe meer zoekwoorden je kwijt kan in de tekst.
Wil je nog meer informatie over SEO? Lees dan onze blog met 75 SEO tips die je direct kunt toepassen!
Online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!