Een vrij eenvoudige maar handige Growth Hack tip is het downloaden van de Yoast plug-in op jouw website. Deze tip gaven wij al eerder in onze blog met 9 tips om een BAAS te worden in SEO. Ben jij nieuwsgierig wat deze plug-in doet en hoe het werkt? Lees dan verder!
Wat is de Yoast plug-in?
De Yoast plug-in is een ondersteunende tool voor WordPress die automatisch de tekst analyseert op een betreffende pagina. De plug-in beoordeelt belangrijke factoren van de on page SEO. Hoe goed de pagina scoort, kun je zien aan de kleur van de bolletjes: groen, oranje of rood. Belangrijk is dat je de Yoast plug-in ziet als een hulpmiddel en niet als vervanging van jouw werk wat betreft SEO.
Waarom de Yoast plug-in?
Stel dat je een blogpost schrijft over Facebook Marketing, dan moet Google daar meerdere keren in de blog aan herinnerd worden. De key phrase dichtheid is het aantal keren dat jouw key phrase, in dit geval ‘Facebook Marketing’, voorkomt in de tekst in vergelijking met de gehele tekst van die pagina. Wanneer je bijvoorbeeld een tekst van 100 woorden hebt en 5 daarvan zijn een focuszoekwoord, dan is de key phrase dichtheid 5%. Dit percentage vertelt je of je het keyword te weinig of te veel hebt gebruikt. Maar waar is de Yoast plug-in dan precies ondersteunend in?
Telkens wanneer je een nieuwe blog schrijft, is het belangrijk om rekening te houden met de SEO van deze pagina. Joost de Valk ontwikkelde hiervoor de Yoast plug-in voor WordPress. De plug-in gaat jou niet direct hoog in de zoekresultaten brengen, maar het is wel een handig hulpmiddel voor het controleren van de content. Het doel van het programma is om het bloggers makkelijker te maken om hun artikelen te optimaliseren voor Google. Daarnaast controleert de plug-in ook de algemene leesbaarheid van een artikel.
De Yoast plug-in op WordPress
Snippetvoorvertoning
De snippetvoorvertoning is een zoekresultaat, precies zoals je deze ook vindt in Google. In deze voorvertoning vind je een blauwe aanklikbare link (SEO-titel), een groene url (slug) en de meta-omschrijving.
SEO-titel
De SEO-titel is een pakkende zin die aanzet tot klikken. Deze is vooral belangrijk wanneer de titel van je blogpost dubbelzinnig is. De SEO-titel kan je herkennen aan de blauwe aanklikbare link.
Slug
Een slug is onderdeel van een URL dat het artikel beschrijft. De slug is het gedeelte dat na je domeinnaam komt in de URL en kan je herkennen aan de groene kleur.
Meta-omschrijving
De plug-in geeft weer hoe vaak de focus keyword/keyphrase in de meta-beschrijving van je blogpost te vinden is. In de meta-omschrijving wordt kort en bondig uitgelegd waar het artikel over gaat. Vergis je niet in hoe belangrijk deze omschrijving is! Net zoals bij het focus keyword/keyphrase geldt ook hier: zonder meta-beschrijving is er geen optimale vindbaarheid in de zoekmachines. Schrijf dus altijd een meta-omschrijving.
Leesbaarheidsanalyse
Naast het analyseren van de zoekmachinevriendelijkheid van de tekst, richt de leesbaarheidsanalyse zich juist op de bezoeker. De plug-in kijkt hier naar de lengte van de zinnen, het gebruik van koppen en het hanteren van een actieve schrijfstijl. De leesbaarheidsanalyse helpt je om kwalitatief goede webteksten te schrijven.
Focus keyword/keyphrase
De focus keyword/keyphrase is het zoekwoord of zijn de zoekwoorden die kenmerkend zijn voor de tekst en dus de gehele pagina. Dit is tevens ook de term waar je op gevonden wilt worden in de zoekmachines. Eerder gaven wij het voorbeeld ‘Facebook Marketing’. Kies jouw focus keyword/keyphrase zo concreet en ondubbelzinnig mogelijk. Probeer daarbij niet alleen op korte zoektermen van één of twee woorden te focussen, maar experimenteer ook met langere zoektermen. Dit staat beter bekend als short tail en long tail zoekwoorden.
Keyword/keyphrase dichtheid
De plug-in geeft in één oogopslag weer hoe vaak de focus keyword/keyphrase te vinden is in jouw blogpost. De dichtheid is de verhouding tussen het totaal aantal woorden in de tekst en het aantal keren dat het focus keyword/keyphrase voorkomt in de tekst.
Uitgaande links
De plug-in raadt aan om externe links (links naar andere sites) toe te voegen. Ook controleert de plug-in of deze links worden gevolgd of niet.
Tekstlengte
Daarnaast wordt het aantal woorden door de plug-in geteld. Er wordt gestreefd naar artikelen met minimaal 300 woorden.
Yoast stoplicht
Eerder in de blog legden wij uit dat je aan de kleuren van de bolletjes kunt zien hoe goed de pagina scoort. Is de SEO van je blogpost goed verzorgd? Dan kleurt het bolletje groen of geel. Groen staat gelijk aan uitstekend en geel staat gelijk aan OK. Is het bolletje rood of oranje? Dan betekent dit dat er nog verbeteringen mogelijk zijn.
Wil jij ook een BAAS worden in Google? Baas & Baas helpt je graag!
Baas & Baas kan er voor zorgen dat jouw website vaker wordt gevonden door on-page en off-page Search Engine Optimization (SEO) of zoekmachine optimalisatie. Door strategisch gebruik van de juiste zoekwoorden krijg jij vaker de juiste bezoekers op jouw site. Het begint met het optimaliseren van de website, maar dit is niet genoeg. Door vervolgens off-page methodes (o.a. linkbuilding en content marketing) toe te passen kun je verder stijgen in de rankings. Geïnteresseerd? Neem dan contact met ons op!
Ook een online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!