Herken jij het volgende probleem? Je hebt ontzettend goed nagedacht over de doelgroepbepaling van jouw Facebook advertenties maar het aantal bezoekers op je website stijgen minimaal.. En je hebt er nog zó veel tijd in gestopt. Geen paniek, in dit artikel leggen wij uit hoe jij meer succes uit jouw Facebook advertenties kan halen met behulp van vergelijkbare doelgroepen (look-a-like audiences).
Wat is een vergelijkbare doelgroep?
Als je een advertentie maakt, kun je ervoor kiezen deze te targeten op mensen in een vergelijkbare doelgroep. ‘Vergelijkbare doelgroep’ is de Nederlandse vertaling van de Facebook tool ‘look-a-like audience’. Het zijn doelgroepen die je automatisch kunt laten aanmaken door Facebook. Een vergelijkbare doelgroep biedt je een manier om nieuwe mensen te bereiken die hoogstwaarschijnlijk interesse hebben in jouw bedrijf. Facebook zoekt voor jouw vergelijkbare doelgroep namelijk naar ‘nieuwe’ mensen die veel lijken op jouw huidige klanten of bezoekers die eerder op jouw website zijn geweest.
Hoe werkt het?
Allereerst is het belangrijk dat je bruikbare gegevens kunt halen uit je pixelgegevens. Eerder in onze blog over Facebook retargeting hebben wij uitgelegd wat een Facebook Pixel is en hoe deze werkt. Wanneer je een vergelijkbare doelgroep maakt, kies je een brondoelgroep. Deze brondoelgroep maak je aan de hand van je pixelgegevens en/of mobiele-appgegevens. Facebook identificeert de gelijkenissen met de mensen in deze doelgroep. Deze gelijkenissen kunnen bijvoorbeeld demografische gegevens zijn of interesses. Vervolgens zoekt Facebook mensen die lijken op (of vergelijkbaar zijn) met mensen uit jouw brondoelgroep.
Tijdens het maken van een brondoelgroep kun je de grootte van de vergelijkbare doelgroep bepalen. Facebook raadt aan om een brondoelgroep van 1000 tot 50.000 mensen te gebruiken. Om de reden dat kleinere doelgroepen beter overeenkomen met je brondoelgroep, terwijl grotere doelgroepen de gelijkenissen tussen de vergelijkbare doelgroep en brondoelgroep juist verkleint. De kwaliteit van de bron is ook belangrijk. Als een brondoelgroep bijvoorbeeld uit je beste klanten bestaat in plaats van je gehele klantenbestand, kan dit tot betere resultaten leiden.
Stappenplan
Een vergelijkbare doelgroep op Facebook maken:Stap 1: Ga naar Doelgroepen
Stap 2: Klik op het vervolgkeuzemenu Doelgroep maken en kies Vergelijkbare doelgroep
Stap 3: Selecteer je bron
Stap 4: Kies het land/de landen waar je een vergelijkbare groep mensen wilt zoeken
Stap 5: Selecteer de gewenste doelgroepgrootte met de schuifregelaar
Stap 6: Klik op doelgroep maken
Heb je alle stappen voltooid? Dan kun je beginnen met het maken van succesvolle advertenties!
Handig om te weten
- Mensen in je brondoelgroep worden uitgesloten van je vergelijkbare doelgroep, tenzij je een pixel als brondoelgroep gebruikt.
- Een vergelijkbare Facebook-doelgroep kan alleen worden gemaakt door de beheerder van de pagina of pixel van waaruit de vergelijkbare doelgroep wordt gemaakt.
- Als je een vergelijkbare doelgroep maakt op basis van een aangepaste doelgroep, moet je de maker zijn van die aangepaste doelgroep.
- Als je een vergelijkbare doelgroep maakt op basis van gegevens over mobiele-appinstallaties, moet je voor de app de rol van beheerder of ontwikkelaar hebben.
- Een bron kan een aangepaste doelgroep zijn die niet met je pixelgegevens, je mobiele-appgegevens of fans van je pagina is gemaakt.
- Overweeg een groep van 1000 tot 50.000 van je beste klanten te gebruiken op basis van de looptijdwaarde, transactiewaarde, totale bestelomvang of betrokkenheid.
Meer hulp nodig bij het opzetten van Facebook advertenties voor jouw bedrijf? Baas & Baas helpt je graag met het ontwikkelen van de juiste strategie. Wij adviseren, analyseren en optimaliseren advertentiecampagnes zodat het maximale rendement uit Facebook wordt gehaald!
Heeft u interesse in Facebook Marketing of in een van onze andere diensten? Neem dan contact met ons op!
Ook een online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!