De dag de het aantal aankopen door het plafond gaan. We hebben het hier over de bekendste vrijdag van het jaar: Black Friday. Het is de dag waarop webshops van nagenoeg over de hele wereld grote kortingen geven op allerlei producten. Het gevolg? Miljoenen consumenten die de week voor, tijdens en na de Zwarte Vrijdag naar de beste deals zoeken. Maar hoewel het aangename vooruitzicht van een groei in je naamsbekendheid en aankopen, daar heeft deze dag ook een duidelijke schaduwkant. Het stimuleert namelijk een zekere overconsumptie in de huidige maatschappij. Veel bedrijven kiezen in het nu dan ook vaak voor een variant op Black Friday: maak kennis met Green Friday.
Het verschil tussen Black Friday en Green Friday
Black Friday
Black Friday is afkomstig uit Amerika en vindt altijd plaats op de vierde donderdag van november. Deze dag werd oorspronkelijk gebruikt om inkopen te doen voor kerst. Deze traditie is zo ontstaan doordat winkels, vooral grote warenhuizen, collectief besloten om massaal te stunten met prijzen. Bijvoorbeeld door het geven van kortingen of door het organiseren van (andere) acties. Veelal om klanten te trekken, maar soms ook om ruimte te creëren voor een nieuwe collectie aan kerstspullen. Waar Black Friday dus oorspronkelijk is ontstaan in Amerika, daar is het overgewaaid naar Nederland. En dat heeft ook een kleine invloed gehad op de naam. Zo wordt Black Friday in Nederland ook wel Zwarte Vrijdag genoemd. In Nederland doen onder andere Hema, Zalando, Bol.com, CoolBlue, Bijenkorf en Apple mee Black Friday. En dat weten Nederlanders ondertussen ook: even afwachten tot Black Friday voordat je die nieuwe smartphone/ flatscreen/ laptop gaat aanschaffen dus!
Green Friday
Maar die schreeuwende kortingen en goedkope deals hebben zo ook hun keerzijde. Het stimuleert namelijk impulsaankopen en werkt daarmee overconsumptie in de hand. Hiermee putten we onze natuurlijke bronnen op korte termijn snel uit. Ook veroorzaakt het extra vervuiling en onnodig veel CO2-uitstoot. En zoals je je misschien kunt voorstellen: daar wordt de wereld niet groener van! In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, daar passen aanbiedingen die ons om de oren vliegen gewoonweg niet meer binnen dit plaatje. Vandaar dat er sinds enkele jaren een initiatief bestaat van een groot aantal bedrijven om tegengeluid te laten horen. Momenteel doen meer dan 160 bedrijven mee met de trend. Denk bijvoorbeeld aan een ANWB, Dille & Kamille en Intratuin. Nee, tegen klimaatverandering. Ja, tegen meer groen!
Baas & Baas en Green Friday
Ook binnen Baas & Baas kijken we verder dan vandaag. We denken graag bewust na over onze impact op de wereld van morgen. We vinden ons werk daarom nog leuker als we samen met klanten kunnen bijdragen aan een betere toekomst. Hieronder verstaan we alles wat een positieve impact maakt, zowel op duurzaam vlak als op sociaal-maatschappelijk gebied. Onze bazen kennen de kracht van online marketing als geen ander, en zetten deze kennis graag in voor bedrijven die onze visie delen. Vandaar dat we deze bedrijven stimuleren nog meer ‘groen’ te doen door hen een korting aan te bieden op onze diensten. Pas jij als bedrijf binnen dit plaatje? Stuur ons gerust een berichtje. Wellicht dat we wat voor elkaar kunnen betekenen.
Waar kies jij voor?
Dus, met de welbekende vrijdag in het vooruitzicht… waar kies jij voor? Ga jij mee met de trend of ga je op dezelfde voet verder?
De dag de het aantal aankopen door het plafond gaan. We hebben het hier over de bekendste vrijdag van het jaar: Black Friday.