Offline marketing is niet dood. Het lijkt misschien gek dat wij dat zeggen als online marketingbureau, maar wij zien juist de kracht in de combinatie. We kaartten al eerder een trend op dat gebied aan: in onze blogpost over trends voor 2019. We zien een groeiende mix van online en offline content. Maar wat is de kracht van offline naast online?
Maar wat is de kracht van offline naast online?
We kunnen natuurlijk niet om de dalende verkoopcijfers van papieren kranten heen. Maar dat wil niet zeggen dat niemand meer kranten koopt. Mensen vinden het nog steeds heerlijk om een krantje in de trein te lezen of om ’s avonds met een Cosmopolitan op de bank te zitten. En vergeet die sappige romans niet die je meeneemt in het vliegtuig. Allemaal offline media. Welke manieren van offline marketing werken nog steeds?
Flyers en buitenreclame
Niet alle flyers en billboards werken. Dat hangt heftig af van je marketingskills en de kwaliteit van de copywriting en het design. Maar ze kunnen zeker nog wel werken. Mensen verplaatsen zich nu eenmaal en komen dan in contact met buitenreclame en flyers – bewust of onbewust. Flyers en billboards zijn een laagdrempelige manier om iemand kennis te laten maken met jou en je bedrijf. Er worden geen gegevens verzameld, diegene krijgt later geen mailtje met “je hebt dit in je winkelmandje laten liggen!” en er zijn verder geen verplichtingen.
Evenementen
Een online webinar is niet hetzelfde als een perfect georganiseerd evenement in een prachtig pand. De sfeer van zo’n evenement is niet te evenaren. Hoewel je uiteraard ook marketing doet voor het evenement, kan je het evenement zelf ook zien als marketing. Denk maar aan Fyre, de festivalapp waarvoor een festival werd georganiseerd, puur ter promotie (het evenement flopte volledig door gebrek aan organisatieskills, maar dat terzijde). Een evenement is dé gelegenheid om te laten zien wat je in huis hebt. Als je het zelf niet organiseert, kun je denken aan beurzen waar je een stand huurt. Misschien heb je een online demo, maar die visitekaartjes en flyers komen toch echt bij de drukker vandaan. Of een congres, waar jij namens je bedrijf gaat spreken. Dit zijn allemaal manieren van offline marketing, waar je face to face contact hebt met jouw doelgroep. Meteen lekker een bruggetje gemaakt naar het volgende onderwerp…
Face to face meetings
Yep, face to face meetings zijn de fijnste manier om te communiceren. Ja, ze zijn kostbaar omdat het tijd kost en je geld nodig hebt om een prettige meeting-ruimte te maken. Maar ze zijn wel effectief. Niks tipt aan het daadwerkelijk ontmoeten van jouw doelgroep of klant. Met Skype voelt het toch minder persoonlijk en serieus. Misschien zit jij wel lekker in je pyjama. Hoef je met een face to face meeting niet te proberen. Zo’n meeting komt vaak na online contact. Iemand vult je contactformulier in, je mailt over en weer en prikt een datum om het eens in real life te bespreken. Of iemand belt je en je bespreekt op die manier een meeting. Of het is iemand die je bij je stand op het evenement hebt ontmoet. Hoe dan ook, face to face meetings blijven een essentieel onderdeel van marketing en sales.
Online en offline marketing combineren
Nu zijn er ook nog een aantal manieren waarop je online en offline marketing kunt combineren. We hadden het net al over telefoneren of mailen in combinatie met face to face meetings. Een andere manier is een QR-code. Misschien zegt de term je niet meteen iets, maar je hebt ze sowieso wel eens gezien. Het zijn van die kleine vakjes die je kunt scannen met je telefoon en dan kom je op een link uit. Heel chill als je niet de hele URL over wilt typen. Je ziet deze codes vaak op posters. Dus je ziet iets offline en scant het met je telefoon, waardoor het online wordt.
Goed, we hebben je laten zien dat offline marketing dus nog niet dood is. Het is alleen aan het veranderen. Volkskrant-lezers kiezen nu voor de onlineversie. Als de Metro op is, word je verzocht om de app te gebruiken. De populariteit van de e-reader en iPad steeg de pan uit. Maar offline marketing is nog steeds heel belangrijk. Online marketing levert snellere resultaten en de resultaten zijn ook beter te volgen; tools zoals Google Analytics laten je met een paar klikjes precies zien hoe vaak er op je advertentie is geklikt, hoeveel mensen ernaar hebben gekeken, waar die mensen vandaan komen, et cetera. Die gegevens hebben we niet van mensen die je flyer aan het prikbord bekijken. Toch gaat het om het lange termijneffect. Uit onderzoek blijkt dat mensen pas je product kopen of je service afnemen nadat ze het zeven keer hebben gezien. Zeven keer. Dus die zes keer dat ze langs jouw billboard zijn gereden (3x op en neer naar werk, bijvoorbeeld), helpt zeker.
Online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!