Instagram is één van de meest populaire social media platforms voor commerciële bedrijven. Het foto- en videoplatform kent meer dan 1 miljard maandelijkse gebruikers waarvan er 500 miljoen dagelijks actief zijn. Vandaar dat Instagram marketing niet mag ontbreken in jouw marketingstrategie.
1. Zorg voor goede kwaliteit
Instagram is beeldgericht: elke foto moet mooi zijn, samen vormen de foto’s een verhaal. Sinds kort heeft Instagram een nieuwe feature: Stories. Deze feature is maar heel kort te zien, het gaat puur om de beleving. Het grote voordeel is dat de kwaliteitseis hier wat lager ligt.
2. Wees consistent
Hou het vol om elke dag iets te plaatsen. Vind je niche en wees daarin consequent. De volgers willen weten waar ze aan toe zijn. Het kost tijd om een band op te bouwen, maar als je die hebt, heb je er ook wat aan.
3. Plaats het in context
Instagram werkt alleen in een marketingmix. Met Instagram alleen ga je geen euro verdienen. Een website linken gaat (nog) niet, maar ernaar verwijzen kan wel, bijvoorbeeld in de foto, en daar moet je ze natuurlijk hebben. Hoe? Bijvoorbeeld door alleen een quote te plaatsen en dan zeggen dat de hele blog op je webshop staat.
4. Plan vooruit
Als je druk bent, is het handig om bijvoorbeeld een keer per maand onderwerpen te verzinnen voor de hele maand. Anders komt er altijd iets op het laatste moment tussendoor.
5. Gebruik de juiste en genoeg hashtags
Hashtags gebruik je om je posts vindbaar te maken. Allereerst is het goed om je hashtags specifiek en relevant te gebruiken. Door populaire hashtags te gebruiken kun je makkelijker gevonden worden en zullen ook meer mensen jouw posts bekijken. Er zijn tools zoals hashtagify die relevante en populaire hashtags aangeven. Zo’n 3 tot 5 hashtags is meestal echt wel genoeg, te veel hashtags leidt alleen maar af.
6. Trek de aandacht van uw volgers met wedstrijden en giveaways
Eén van de meest effectieve strategieën voor het creëren van volgers en merkfans, is het houden van kleine wedstrijden en giveaways. Creëer betrokkenheid door uw volgers te vragen naar ideeën of naar het delen van uw berichten in ruil voor een prijs.
Giveaways zijn in de marketingwereld natuurlijk niet nieuw. Mensen houden van gratis. Sampling is bijvoorbeeld niet voor niets een veelgebruikt marketingmiddel. Het creëert namelijk betrokkenheid en heeft een positieve werking op de houding ten opzichte van een bedrijf of merk.
Bij een giveaway op Instagram vraagt een bedrijf vaak om een post te liken, een (partner-)account te volgen en vrienden te taggen. Een kleine moeite als je kans maakt om een mooi product te krijgen. U raadt dan al wel wat de achterliggende gedachte is.
7. Link direct naar webpagina’s met de swipe-up-tool
Sinds een aantal maanden kunnen bedrijven in hun Instagram Story linken naar een webpagina via de swipe-up-tool. Hiermee hoeven geïnteresseerde volgers alleen met hun duim vanaf de onderkant van hun scherm naar boven te swipen om bij een webpagina te komen. Hiermee maken bedrijven het voor hun volgers steeds eenvoudiger om door te klikken naar hun website.
8. Timing van berichten
Uit onderzoek van het wereldwijde sociale platform Sprout, blijkt dat op werkdagen tussen 10:00 en 15:00 de beste tijd is om berichten te posten op Instagram. In dit tijdsbestek blijken bedrijven en merkfans het meest actief en is de kans het grootst dat posts de eerste uren de meeste volgers zullen bereiken.
9. Reageer op volgers
Interactie met uw volgers komt uiteraard van twee kanten. Door snel en uitgebreid te reageren op reacties en berichten van klanten, geeft u uw volgers het gevoel dat ze worden gehoord. Zeker wanneer volgers vragen hebben of klanten over u klagen. Uitgebreid en aandachtig reageren kan dan het verschil maken tussen een negatieve en positieve houding ten opzichte van uw bedrijf. En volgens vele onderzoeken en studies is houding één van de belangrijkste voorspellers van een uiteindelijke aankoop van uw producten of diensten.
10. Gebruik Instagram TV
Instagram TV, afgekort IGTV, is één de nieuwste features van Instagram. Dit is een videoplatform voor verticale video’s van één tot 60 minuten. Het is een aanvulling op de maximale lengte van één minuut op normale video’s. Het grote voordeel van de tool is dat lange video’s gekoppeld worden aan een preview op de normale tijdlijn. Zo krijgen volgers een preview van de video te zien op hun tijdlijn en kunnen ze simpel doorklikken naar de hele video. Dit stelt bedrijven in staat om klanten, in plaats van via korte Stories, via uitgebreide video’s te informeren en te entertainen zonder dat zij daarvoor Instagram hoeven te verlaten.