Er komt weer een nieuw jaar en dat betekent dat we weer voorspellingen mogen doen. Bij Baas & Baas houden we alle ontwikkelingen op het gebied van online marketing altijd nauwlettend in de gaten maar het nieuwe jaar is een goede gelegenheid om onze kennis extra op te frissen! We nemen je mee in de wereld van rankings en voorspellen de belangrijkste rankingfactoren in 2019.
Voice search
We kennen de mogelijkheid om te zoeken met je stem al een tijdje maar vaak werkt dit nog niet optimaal. Je probeert Siri een vraag te stellen op je telefoon maar krijgt net niet het antwoord waar je naar zocht. In 2019 gaat hier verandering in komen en zal deze manier van zoeken dagelijkse kost worden. Door deze manier van vraagstelling (met stem i.p.v. te typen) zal er een verandering plaatsvinden in de zoekwoorden. Vaak gebruiken mensen namelijk met hun stem ander taalgebruik.
Invloed van blockchain
De toenemende aandacht voor blockchain zou wel eens een rol kunnen gaan spelen bij SEO. Zo kunnen bedrijven blockchain gaan implementeren in hun hosting. Hierdoor worden webmasters verplicht om websites te onderhouden en kunnen ranking niet verloren gaan.
Video in verschillende vormen
De video trend zal zich in het aankomende jaar nog verder ontwikkelen. Zowel in de vorm van virtual reality, Youtube als live video. Virtual reality is een veelbelovende technologie voor zoekmachine marketing. Het kan de manier waarop we zoeken gaan veranderen. Ook zal het de manier waarop we leads genereren en gebruikers aan ons binden kunnen veranderen.
Focus op mobiel
Ook de trend van mobiel gebruik zal doorzetten. Desktop versies van websites worden steeds minder gebruikt voor de indexering en ranking van jouw website. Hiervoor wordt met name de mobiele versie gebruikt. Vanwege het kleine scherm waar alle informatie op moet verschijnen en de snelle manier van zoeken, zal dit enige verandering met zich meebrengen. Dit betekent namelijk dat bedrijven zich nog meer moeten focussen op ‘makkelijk te verteren’ zoekwoorden en vraag/antwoord vorm.
Amazon Search
Op dit moment gebruiken de meeste mensen op internet Google als zoekmachine. Vrijwel de hele SEO wereld is hier dan ook op ingericht. Een mogelijk opmerkelijke en belangrijke ontwikkeling in 2019 zal de opkomst van Amazone Search zijn. Steeds meer consumenten zoeken producten via Amazon in plaats van Google. Dit kan wel eens een hele bepalende en interessante ontwikkeling zijn.
Gebruiker staat voorop
Tot slot zal de ervaring van de gebruiker een van de belangrijkste rankingfactoren worden. Google focust zich steeds meer op gepersonaliseerde zoekresultaten. Dit betekent dat je als bedrijf een goede gebruikerservaring moet bieden, om bovenaan de zoekresultaten te komen. Dit betekent aansprekende content en een website die snel laadt.
We hopen jou ook in 2019 te kunnen voorzien van de beste antwoorden op al jouw SEO vragen. Heb jij er nu al één? Stel deze dan gerust hieronder in de reacties!
Online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!