Ja, je leest het goed. Na de desastreuze veranderingen van afgelopen jaar wat betreft IOS 14, is Facebook nog niet klaar. Facebook is zich namelijk aan het klaarmaken voor een nieuwe update binnen zijn platform: beperkte targeting op Facebook. En het blijft niet bij één update, nope (!), het worden er gelijk twee (tweede komt per januari 2022). Hoewel deze beide in hetzelfde straatje zitten, heeft dat mogelijke flinke gevolgen voor jouw advertising de komende maanden.
De advertentie categorieën
Vanaf 7 december 2021 gaat de eerste update werkelijkheid worden: beperkte targeting op Facebook. Er komen met de nieuwe update nieuwe speciale advertentie categorieën voor de volgende branches: werkgelegenheid, leningen en huisvesting.
- Leningen: advertenties die een kredietmogelijkheid, creditcard aanbiedingen, autoleningen, services voor persoonlijke of bedrijfsleningen, hypotheken en langere termijn financiering en merkadvertenties voor creditcards promoten.
- Werkgelegenheid: advertenties die vacatures, vacaturebanken of carrièrebeurzen, aggregatieservices en advertenties over bepaalde voordelen die een bedrijf kan bieden promoten.
- Huisvesting: advertenties die een huisvestingsmogelijkheid of gerelateerde service promoten.
- Maatschappelijke kwesties, verkiezingen of politiek.
Wellicht, als je al een tijdje opereert als adverteerder in het werkveld dan weet je dat dit er voorheen slechts voor 1 branche was, namelijk de branche met betrekking tot maatschappelijke kwesties, verkiezingen of politiek.
De gevolgen van de beperkte targeting op Facebook
Val je als adverteerder onder een van deze branches? Dan is het zaak dat je je focust op een van de categorieën die je advertenties het beste omschrijft. Het nadeel van de beperkte targeting op Facebook? Het beperkt je in je vrijheid van targeting. Binnen de genoemde categorieën heb je namelijk beperkingen in demografische targeting. Denk hierbij aan leeftijd, geslacht, enkele interesses en postcode. Ook kun je je niet meer beroepen op uitgesloten doelgroepen, vergelijkbare doelgroepen en opgeslagen doelgroepen. Tot slot krijgen doelgroepen die zijn gebaseerd op een plaats of neergezette speld een grotere straal. Deze beperkingen zijn ook van toepassing op dynamische advertenties.Maar wees niet te bang. Door deze nieuwe targeting worden je doelgroepen een stuk groter en heeft het algoritme hierdoor meer ruimte om de juiste mensen te targeten. Het hoeft dus niet perse tot een negatief resultaat te leiden.
Hoe stel je een advertentie categorie in?
Een advertentie categorie stel je op deze manier in:
- Open Advertentiebeheer
- Maak een campagne aan of open een bestaande campagne.
- Selecteer ‘Speciale advertentie categorieën’.
- Kies een categorie die van toepassing is op jouw campagne.
- Kies een land of de landen waar je je advertenties wilt uitvoeren.
Kortom...
Er staan je flink wat verrassingen te wachten als adverteerder. Facebook blijft zich namelijk constant meebewegen in de markt. Dat houdt in dat veranderingen na deze nooit uitgesloten zullen worden. Blijf hier dus altijd bewust van bij het maken van een langere termijn planning met betrekking tot advertising. Heb je hulp nodig bij het opzetten van de campagnes door deze beperkingen? Neem dan contact met ons op.