Heb je jouw LinkedIn-profiel al helemaal perfect gemaakt? Dan is het nu tijd voor de volgende stap: actiever op LinkedIn worden. Klinkt als heel veel werk, maar dat valt echt wel mee. We geven je een paar adviezen. Sommigen liggen zó voor de hand dat je er sowieso overheen kijkt. Sommigen zijn wat meer werk, maar het is het waard (want zie tip 5!).
1. Wees origineel in je communicatie
Laatst ontving ik een voice memo in mijn mailbox. Het was een uitnodiging om bij te dragen aan een project. Normaliter zou dit veel te sales-achtig overkomen en zou ik vriendelijk bedanken. Nu vond ik het zo leuk en origineel dat ik het twee keer heb geluisterd. Ander voorbeeld: een kerstwens in de vorm van een video. Wees creatief en origineel, dat waarderen mensen veel meer.
2. Customise je URL
Als je je URL niet veranderd, is de link naar je profiel iets van www.linkedin.com/voornaam-achternaam-123hd78dhc782gvc71v2dgv3723vc87v. Super lelijk natuurlijk. Je kunt je URL heel makkelijk veranderen via je instellingen. Ga naar je eigen LinkedIn profiel. Rechts staat “edit public profile and URL”. Als je hierop klikt, kom je op een nieuwe pagina waar je rechtsboven je URL kunt wijzigen. Het simpelste is voornaam-achternaam maar als dat al bezet is kun je bijvoorbeeld ook je bedrijfsnaam toevoegen of iets creatiefs (maar herkenbaars) invullen.
3. Market je profiel
Waarom zou je zó erg je best doen op je profiel terwijl niemand het gaan zien? Wees trots op je profiel! Promoot het! Zet het in je mail handtekening en op je visitekaartjes. Hoe meer mensen jouw profiel zien, hoe meer mensen jouw profiel ook gáán zien.
4. Deel updates
Een andere manier om zichtbaar te worden op LinkedIn: wees actief. Dan hebben we het niet over je profiel updaten, want dat had je natuurlijk al na stap 1 gedaan. Het gaat over het delen van updates. Je kunt het persoonlijk houden, zoals een mijlpaal binnen jouw bedrijf of een project wat je hebt afgerond. Maar ook blogs doen het goed, of het nu jouw blogs via LinkedIn zijn of links naar externe websites. Verder kun je meeliften op content van anderen door hun posts te liken, delen of erop te reageren. Dat is nog eens investeren in je professionele ontwikkeling.
5. Onderschat de kracht van LinkedIn niet
Als je je LinkedIn-profiel goed op orde hebt, kan dit van grote waarde zijn van je carrière. Misschien krijg je wel banen of projecten aangeboden via persoonlijke berichtjes. Wellicht leert iemand je via LinkedIn kennen en wordt diegene uiteindelijk een trouwe klant. Het kan nooit kwaad om tijd en aandacht te besteden aan het professioneel presenteren van jezelf. Thank us later!
Online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!