Een e-maillijst opbouwen is belangrijk voor ieder bedrijf. Via een e-mail kun je communiceren en een relatie opbouwen met je lezers of potentiële klanten. Soms wordt de waarde hiervan nog wel eens onderschat. Een e-maillijst kan voor een onderneming echter de sleutel tot succes zijn. Het is alleen best lastig om deze lijst op te bouwen. In dit artikel delen wij daarom onze tips met betrekking tot het groeien van een e-maillijst.
Een waardevolle inschrijving
Wanneer is de laatste keer dat jij je hebt ingeschreven voor een nieuwsbrief? Juist. Drie jaar geleden. Dit is dan ook niet de manier om iemand zijn e-mailadres te krijgen. Het is de kunst om iets aan te bieden zoals bijvoorbeeld een e-book, quiz of video. Deze kan vervolgens verkregen worden via e-mail. Op deze manier zijn mensen sneller geneigd hun e-mailadres in te vullen en kun je ze ook een mooie tegenprestatie aanbieden. Daarnaast zijn de mensen die dit doen ook meteen de juiste doelgroep, ze zijn namelijk geïnteresseerd in jouw product.
Aparte landingspagina
Maak een aparte landingspagina voor de bovenstaande inschrijfmogelijkheid. Het is belangrijk om hiervoor een nieuwe landingspagina te creëren omdat mensen dan geen afleiding hebben van een sidebar of social media knoppen. Ze kunnen maar twee dingen doen en dat is zich inschrijven voor de e-maillijst of de pagina verlaten. Deze landingspagina wordt vaak weergegeven in de vorm van een pop-up.
Wees duidelijk
Vertel duidelijk wat ze kunnen verwachten wanneer ze zich inschrijven. Benoem wat ze precies toegestuurd krijgen, wat ze hier aan hebben en hoe het hen gaat helpen. Wanneer je hier te vaag over blijft, zullen mensen niet de meerwaarde ervan inzien en schrijven ze zich niet in.
Originele aanmeldknop
Verzin een originele een aantrekkelijke aanmeldknop. Schrijf dus niet over ‘inschrijven’ of ‘download’ maar ‘Ik wil dit niet missen’ of ‘Ik schrijf me in!’. Daarnaast is het ook goed om het zo specifiek mogelijk te maken: ‘Ik wil dit e-book lezen’. Mensen moeten worden verleid om zo op de aanmeldknop te klikken.
Meerdere inschrijfmogelijkheden
Het aanmaken van meerdere inschrijfmogelijkheden klinkt misschien opdringerig maar vaak hebben mensen dit niet eens door. Maak meerdere opties voor inschrijving op de website. Zo kun je het onderaan een blogpost zetten, een pop-up laten verschijnen of een aanmeldknop in de sidebar zetten. Zo zijn er meer kansen voor mensen om zich in te schrijven.
Veel bezoekers
Ten slotte is het belangrijk dat je veel bezoekers krijgt. Zonder bezoekers, geen inschrijvingen. Hiervoor kun je bijvoorbeeld een blogpost die het al goed doet, promoten door deze te delen op alle social media kanalen. De kans is groot dat anderen deze blog ook interessant vinden en verder klikken op jouw website.
Het is aan te raden om alle e-mailadressen te verzamelen in een programma zoals Mailchimp of LaPosta. Hiermee kun je de e-maillijst automatiseren en in een keer mailings uitsturen naar iedereen. Ook is het natuurlijk de kunst om wanneer je een groot aantal e-mailadressen hebt, kwalitatieve en sterke mails te sturen. Op die manier kun je in één keer veel potentiele klanten bereiken.
Ben jij al bezig met een e-maillijst?
Online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!