De perfecte website III: De Funnel

Door:

Sander

-

13/4/2020

Zou hij bestaan? De perfecte website? In deze blogserie kijkt Baas & Baas naar wat de ideale website is. We gaan na de eerste blogen tweede blogdoor met de grote kern van jouw online-strategie, de funnel. En we vallen met de deur in huis.

Waar ligt de prioriteit?

De perfecte website is een website die het centrale middelpunt is van alle andere touchpoints op het digitale web en in de echte wereld. Dat klinkt logisch natuurlijk, maar we lijken dat principe in de praktijk best vaak te vergeten. In onze marketing en mediamixen, mixen we van alles met nog wat. Van een abri met een shotcode tot een social mediapagina of een advertentie, ze zijn altijd het belangrijkst in dat ene moment. Het resultaat? We vergeten soms ons middelpunt.

Een klant komt altijd aan met de vraag hoe de website in te richten zodat alle touchpoints in de funnel op hun plek vallen. De uitdaging voor ons is vaak dat die vraag pas gesteld wordt als al die andere touchpoints al hard aan het draaien zijn. In de praktijk zien we dat klanten experimenteren – van Instagram tot radiocommercials – totdat ze weten welk medium hen het meeste aandacht oplevert. Dat medium wordt dan op één geplaatst.

Als dan vervolgens de conversie achterloopt bij de beoogde KPI’s komt ineens de vraag naar voren: hoe is het eigenlijk met onze site? Want ook al haal je honderdduizend likes en bezoeken uit die ene Insta-post, als het niet converteert, dan zegt het toch weinig. Wij zien dus regelmatig bedrijven die uitstekend marketing bedrijven, maar die toch kansen missen omdat ze web technologie gewoon echt onvoldoende benutten.  

Winnende punt

Dit probleem wordt opgelost door jouw webomgeving op één te zetten. De website hoort de baas te zijn (pun intented!) van al jouw marketingpraktijken, niet andersom. Hoe meer aandacht je daaraan besteed, hoe beter dat is voor de omzet. Dit betekent in de praktijk aan de voorkant jouw interaction design naar de bezoeker, aan de achterkant de stabiliteit en datavergaring, en aan de ‘zijkant’ zaken als search engine optimisation, sociale media integratie en nieuwsbrief abonnementen.

Kortom, de derde indicator van een perfecte website is een inkoppertje, die echter in de praktijk wel wat vaker tot een echt doelpunt mag leiden, en die naar onze ervaring soms vergeten wordt: de website hoort het centrale punt van jouw funnel te zijn. En als dit gelukt is, dan volgt de vraag hoe je deze dan het beste kunt runnen met content. Dat wordt dan ook de volgende blog in deze reeks: redactioneel denken.

Blijf de baas online!

Sander Baas is baas van Baas & Baas en webbouw en marketingdeskundige. Rogier van Kralingen is schrijver bij The Whole Story, muzikant bij Kralingen en co-auteur van Mediastorm.

Ook een online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Sander Baas
Over de auteur:
Sander
LinkedIn icon

Sander is dé eindbaas bij Baas & Baas. Als ondernemer en online marketeer zoekt hij altijd naar de best mogelijke oplossingen. Daarnaast reist hij graag de wereld rond voor inspiratie en fijne werkplekken. Zijn expertise ligt op het gebied van advertising, webdevelopment, SEO en contentmarketing. Direct in contact komen met Sander? Stuur een mailtje naar info@baasenbaas.nl.


Wil jij een online baas worden? Wij maken van jouw bedrijf graag een baas op het internet.

Meld je aan voor een gratis Growth Audit om alle kansen te ontdekken!
Gratis quick scan!
Meer weten over onze bezigheden?

Laat je e-mail achter voor de maandelijkse baasbrief!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Categorieën
Recente berichten
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?
Plan een gratis consult!

Wat onze klanten over ons zeggen

5.0 sterren op basis van 43 waarderingen.
Julien Dijkslag , Maart, 2023

Baas & Baas bedankt voor de goede service 🙌. Tot de volgende keer 💪🏼

Rogier van Kralingen , December, 2023

Geeft perspectief en uitstekende service, vooral in tijden waarin marketing overweldigend kan zijn.

Sol Wortelboer , Februari, 2024

Uitstekende samenwerking, geweldige service en communicatie met een goed product tot gevolg. Grote bazen :)

Heleen Spruijt , Februari, 2020

We zijn superblij met het eindresultaat van onze webshop neeve.com en vinden de samenwerking met Baas & Baas erg goed. De lijnen zijn kort waardoor er snel én efficient geschakeld kan worden.

Royal Moti Mahal
Kuin BV
Orange Capital Partners
Gouden Reael
Bar Italia
Henri Willig
't Klooster Interieurmakers
VondelGym
PANCAKES Amsterdam
DGTL Health
ISM Clubhouse West
Sup Sup Club
Regina Floral Feelings
IW-Net
Dappermaentje
Avalon Connect
Hedgehog Company
FunkyVinyl
Eventcare
Kroonluchter